Når borgerservice ruller sig ud

10. september 2013  |  HK Kommunal  |  Marie Begtrup

Borgerservice i Københavns Kommune ønskede at vende lidt op og ned på den måde de hidtil havde tænkt service. I stedet for at borgerne kom til dem, når de skulle have løst et problem, ville de opsøge borgerne og hjælpe dem før de fandt ud af, at de havde brug for hjælp. Det blev starten til Borgerservice2go.

Normalt holder Michael Hørbye til på Bispebjerg Borgerservice og Faried Mansour servicerer borgere, der kommer i Borgerservice Indre By. Men denne torsdag i juli står de bag to grønne christiania-budcykler på Amager Strand i København og hjælper borgere, der har brug for assistance. Arbejdet er det samme, som ellers. Begge mænd er begge i gang med en uddannelse som digitale service assistenter, og som ansatte i Borgerservice er deres arbejde at vise og lære borgere, hvordan de for eksempel får et nyt nøglekort til NemID eller bestiller et EU-sundhedskort.

De grønne budcykler fungerer som et rullende kontor. De er udstyret med bærbare computere med krypteret, trådløs forbindelse, samt et bilbatteri, der forsyner med strøm, og i løbet af sommeren har de kørt rundt i gader og stræder bemandet af personalet fra kommunens borgerservicebutikker. Projektet hedder Borgerservice2go, fortæller projektleder Jakob Skov, Københavns Kommune.

- Vi tager rundt i hele byen og udfører de opgaver, som vi løser i Borgerservice. Forskellen er, at vi med Borgerservice2go opsøger borgerne i stedet for, at de skal opsøge os, siger Jakob Skov.

Gammelt problem blev startskuddet

Ideen til borgerservice-cyklerne udsprang af et tilbagevendende problem. Hver sommer, når der kommer nye udenlandske studerende, bliver borgerservice lagt ned af de unge, der skal have et dansk cpr-nummer, opholdstilladelse og skattekort. Derfor fandt Borgerservice på i stedet at tage ud på universitet, når de nye studerende kommer og få ordnet det hele i ét ryk. Siden er cyklen blevet brugt på en række andre lokaliteter i byen.

- På steder som Dronning Louises Bro, Brønshøjs torv og Amager Strandpark har det fungeret rigtigt godt. Her har folk været nysgerrige og har haft tid til at stoppe og få hjælp. Vi har også brugt cyklen til at besøge kommunale arbejdspladser og lært vores kolleger om for eksempel forskellen på e-boks og digitale postkasser, siger Jakob Skov.

God modtagelse på stranden

På Amager Strand stopper et par op ved budcyklen og Michael Hørbye og Faried Mansour. Kvinden er dansker, men manden fra New Zealand. Han har fået et dansk kørekort, men der står, at han er fra USA. Kan den rullende borgerservice også hjælpe med at få ændret det?

- Desværre ikke, må Faried Mansour beklage. Så skal I hen til en ”rigtig” borgerservice. Parret takker alligevel for god service og vender snuden mod vandkanten.

Ofte er det spørgsmål, som hvordan man får et nyt nøglekort, hvis det gamle enten er ved at løbe tør for nøgler eller er blevet væk, eller spørgsmål om sundhedskort, som borgerne henvender sig til den rullende borgerservice med den dag på Amager Stand. Og både Michael Hørbye og Faried Mansour oplever, at de bliver godt modtaget.

- Folk er meget positive. Vi får helt sikkert noget opmærksomhed. Mange synes, det ser spændende ud, og flere har taget billeder af os med deres mobiltelefon, fortæller de to medarbejdere.Projektlederen er også godt tilfreds.

- Vi har endnu ikke målt op, om der er flere, der kender til den digitale postkasse, har oprettet NemID og så videre. Men vi har fået en masse positivt opmærksomhed, og i forhold til at tænke alternativ service har vi fået det, vi gerne vil have, siger Jakob Skov.

Cyklerne udvikler sig fortsat

Cyklens udviklingspotentiale er stort. Lige på trapperne er muligheden for at udstede pas fra den mobile enhed, og måske følger kørekort i lige hælene på passene. Faried Mansour har også tænkt på en anden forbedring.

- Det ville være rigtigt godt, hvis vi kunne have en printer med. Vi kan ikke have alle de mange blanketter med, som findes, men hvis vi havde en printer i vognen, kunne vi let printe blanketter til borgerne, siger Faried Mansour.

Når sommeren er ovre er planen, at Borgerservice2go-cyklerne tænkes ind som en del af den regulære service. Cyklerne skal ikke stå på åbne pladser om vinteren, men kan rykke ud i forbindelse med arrangementer for eksempel opskrivning til skole.

Kommunal Kompetencer Udvikling