Tillid og overenskomster øger effektiviteten

10. september 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Offentlige arbejdspladser kan effektiviseres for milliarder af kroner, mener Produktivitetskommissionen i en ny rapport. Anbefalingen om at give de ansatte mere frihed og tillid er helt igennem hensigtsmæssig, mens forslaget om at skabe færre og mere fleksible overenskomster klinger hult, lyder det fra HK/Kommunal.

Udskift regler om processer med klare krav til resultater. Lad de offentlige ledere og medarbejdere bestemme mere selv. Giv dem mere frihed, og hold dem så ansvarlige for, om de når resultaterne. Sådan lyder hovedbudskabet i Produktivitetskommissionens analyserapport, ’Styring, ledelse og motivation i den offentlige sektor’, der netop er blevet offentliggjort.

Rapporten får generelt pæne ord med på vejen af HK/Kommunals formand, Bodil Otto.

- Jeg er meget enig i Kommissionens anbefaling om, at man overfor medarbejderne skal droppe de mange krav til målinger og dokumentation af arbejdsprocesser, så man i stedet måler på resultater. Sådan en kontant udmelding har vi ventet længe på, siger HK/Kommunal-formanden.

De rigtige hænder

Hun tilføjer, at det er under alle omstændigheder er helt afgørende, at man undgår fortidens fejl, hvor personalet i det offentlige bruger tid på alt muligt andet end det, de med rette føler sig sat i verden for at yde.

- Lad dog resultatmålingerne udføre af det administrative personale. HK’erne er uddannet til at stå for administrationen og kan udføre arbejdet effektivt og hurtigt. Det handler om, at de rigtige hænder skal løse opgaverne, lyder det fra Bodil Otto.

Arbejdsgivere bremser fleksibilitet

Helt afmarcheret er ifølge Bodil Otto kommissionens anbefaling om, at der skal gennemføres bredere overenskomster, så arbejdet og løndannelsen angiveligt kan tilrettelægges mere fleksibelt og effektivt.

- For det første køber jeg simpelthen ikke præmissen om, at vores overenskomster på det offentlige område skulle hindre effektivitet. I hvert fald har de ikke hindret, at der over de seneste tre år er blevet 30.000 færre offentligt ansatte, og at kommunerne har effektiviseret for 12 milliarder kroner siden 2007, fastslår Bodil Otto og fortsætter:

- Det klinger hult, at overenskomsterne skulle udgøre en hindring for noget som helst. For der er jo langt hen ad vejen mulighed for at være fleksible og effektive med de eksisterende overenskomster. Problemet er som oftest, at det er de offentlige arbejdsgivere, der sætter bremserne i for sådanne løsninger. For eksempel har KL jo droppet forlodsfinansieringen af Ny Løn.

Produktivitetskommissionens hjemmeside

Kommunal Arbejdsmarked Arbejdstid Udvikling