Dansk EUparlamentariker Facebook skal reguleres

13. september 2013  |  Samdata

Markedet kan ikke klare tingene alene, mener EU-parlamentsmedlemmet Britta Thomsen, der gerne så teleindustrien og de store IT-firmaer reguleret strammere.

Hvis Danmark og EU skal forblive konkurrencedygtige, så skal der investeres i IT-infrastruktur, IT-kundskaber og vi er nødt til at sætte nogle rammer for de store firmaer, som har næsten-monopol. Det mener det danske EU-parlamentsmedlem Britta Thomsen (S).

”Jeg mener, at Facebook skal reguleres,” kommer det klart fra den socialdemokratiske EU-politiker. ”Vi arbejder lige nu på et meget omfattende databeskyttelsesdirektiv, og et af de helt centrale områder er, hvem der ejer data. Ligesom vi har retten til at hæve vores penge og skifte pengeinstitut, så bør vi have retten til at tage vore data med os, hvis vi vil. Vi skal have slået fast, at det ikke er Google eller Facebook, der ejer data om os.”Tonen bliver lidt mere nuanceret, når det gælder problematikker som ytringsfrihed og Apples hårde linje over for fx Peter Øvigs Hippie-bog. ”Hans bog bør selvfølgelig kunne sælges hos Apple, men vi skal også huske, at amerikanerne har andre standarder for sex-chikane og nedgørelse af kvinder. I EU har vi også et regelsæt, der forbyder reklamer, der nedgør kvinder. Derfor er emnet mere kompliceret.”

Google er vor tids højskole

Den danske parlamentariker er også villig til at vride armen om på teleindustrien på flere områder. Forleden var hun i Danmark og forsøgte at arbejde på togturen til Nykøbing Falster. Det resulterede blot i en stribe udfald, som gjorde det svært at arbejde. Det er ikke acceptabelt, mener hun.

”Vi skal bl.a. bygge fremskridtet på elektronisk handel, telemedicin og et videnssamfund baseret på nettet. Man kan vel kalde Google for vor tids højskole, hvor vi sidder derhjemme om aftenen og henter viden. Derfor er bredbånd helt fundamentalt – også i Vandkants-Danmark. Bredbånd hører til de områder, som samfundet må regulere - på samme måde, som vi sørger for, at der er vand og varme.”

Britta Thomsen så også gerne, at alle børn fik en computer gratis i skolen, og hun mener investeringen vil betale sig hjem ved, at vi som europæere også skal være konkurrencedygtige i fremtiden.

Billigere data-roaming nødvendigt

Et andet område, der kræver regulering er telefoni og data-roaming. ”Når vi skal have et stort fælles marked til at fungere, så nytter det ikke, at det koster ekstra, hvis man vil ringe hen over en grænse,” forklarer hun. Nogle fremskridt er der dog kommet.

”Da jeg startede i parlamentet i 2004 kostede det 8 kr. i minuttet at ringe hjem til Danmark, og min telefonregning kunne løbe op på 10.000 kr. i måneden. I dag er det faldet til 2 kr. i minuttet, men vi skal længere ned, og det næste vi skal se på, er afgifterne på data-roaming.”

Britta Thomsen mener også, at det er alt for dyrt at bruge mobildata på tværs af landegrænser, og at det forhindrer et effektivt indre marked. ”I sin tid gav kommisæren teleselskaberne en chance for at gøre telefoni billigere, men der skete først noget, da EU skred ind,” konstaterer politikeren, der selv jævnligt må godkende, at hendes mobiltelefonregning løber ud over standard-grænsen for data-roaming.

Når der er valg til EU-parlamentet i maj 2014 stiller Britta Thomsen op til en tredje periode i parlamentet. Men selv om der også lurer en afstemning om EU’s patentdomstol forude, så mener hun den afstemning skal udskydes til et andet tidspunkt. ”Jeg synes det ville være trist, hvis den afstemning druknede i en debat om patentdomstolen. I forvejen er det svært nok, at få substantielle emner på dagsordenen, selv om EU har stor indflydelse på vores hverdag.”

”En fælleseuropæisk patentdomstol ville være en kæmpefordel – og for at håndhæve det, skal man have den berømte domstol. Det vil også forbedre mulighederne for innovation, mener hun. ” Samtidigt konstaterer Britta Thomsen, at EU-politikerne er blevet meget varsomme med lovgivning på IT-området efter de store protester over tidligere sager – som fx ACTA. ”Der er rigtigt mange protester, hver gang vi rører noget med IT.”

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK