Danske tøjvirksomheder skal betale erstatning til Bangladesh efterladte

13. september 2013  |  HK Handel  |

De danske tekstil-giganter, der fik produceret tøj på fabrikken Rana Plaza, der før sommeren styrtede sammen og dræbte mere end 1.400 arbejdere, har et ansvar for ulykken og bør betale erstatning til de efterladte familier. Det mener HK HANDEL.

- Når man vælger at gå efter de laveste omkostninger og flytter produktionen rundt i verden, så har man også et ansvar, når det går galt. De danske virksomheder har opnået store profitter på grund af de meget lave omkostninger i Bangladesh, og så mener jeg ikke, at man bare kan vaske sine hænder, når det går galt, siger formand for HK HANDEL, Per Tønnesen.

Bangladesh

Rana Plaza styrtede sammen på grund af dårlig bygningssikkerhed og der døde mere end 1.400 arbejdere, i ulykken.

Union Network International, der er en global sammenslutning af fagforeninger, hvor HK HANDEL er medlem, har sammen med IndustriALL og Clean Clothes Campaign foreslået en fond, hvor virksomhederne kan udbetale erstatning direkte til familierne efter de døde arbejdere. HK HANDEL prøver i Danmark at få PWT Group/Texman og Mascot til at deltage i fonden.

- Det er også en katastrofe for de efterladte, der var afhængige af syerskernes løn. Virksomheden bag Rana Plaza har erklæret sig konkurs, og ingen vil tage ansvar for ulykken. Derfor mener vi, at de virksomheder, der fik produceret der, skal betale til fonden. Og vi kan kun opfordre de danske virksomheder til at være med til at afhjælpe konsekvenserne af katastrofen, siger Per Tønnesen.

Erstatningsfond

PWT Group, der blandt andet står bag kæden Tøjeksperten, fik produceret tøj i Rana Plaza, da katastrofen skete. Mascot, der producerer arbejdstøj, havde ingen aktuelle ordrer i Rana Plaza, men har for to år siden haft en række prøve produktioner på fabrikken, og der blev derfor fundet gamle mærkater i fra Mascot i ruinerne. Mascot har som eneste danske virksomhed deltaget i dialogen med de internationale organisation om erstatningsfonden.

- Vi havde i 2011 nogle meget små test produktioner i Rana Plaza. Dengang var der styr på sikkerheden, men de ombyggede fabrikken efter vi forlod dem og byggede blandt andet flere etager end fundamentet kunne holde til. Vi er meget opmærksomme på certificeringer og sikkerhed, og derfor berører det os alligevel, at man fandt noget af vores gamle materiale i ruinerne, siger Michael Grosbøl, administrerende direktør i Mascot.

Mascot får ros af HK HANDEL for at deltage konstruktivt i det internationale arbejde med at sikre erstatning til de efterladte i Bangladesh, og arbejdernes sikkerhed fremover.

- Jeg syntes Mascot har en konstruktiv tilgang og deltager i dialogen fremadrettet. Det skal de have ros for, og det kunne mange af de større virksomheder lære noget af, siger Per Tønnesen.

Den danske virksomhed er også parat til at deltage i drøftelserne om en erstatningsfond.

- Vi har fået klarlagt, at vi ikke har et juridisk ansvar, da vi ikke har haft noget med fabrikken at gøre i lang tid. Men vi vil alligevel gerne lave en donation. Derfor deltager vi selvfølgelig fremadrettet i dialogen med organisationerne. Men jeg syntes, at det er nedslående, at de store virksomheder, der faktisk fik produceret tøj i fabrikken, da den styrtede sammen, ikke deltager. Det mener jeg er vores pligt, når vi er tilstede i den del af verden, siger Michael Grosbøl.

Handel

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK