1000 HK'ere deltog i sundhedsuge

16. september 2013  |  Nordjylland  |

Stor interesse blandt nordjyske HK'ere for gode råd om fysisk og mental sundhed

Det trak fulde huse, da HK Nordjylland i den forløbne uge satte fokus på sundhed på job og i fritid.

Således deltog omkring tusind nordjyske HK’ere i løbet af ugen i foredragsaftner, motionsløb og et stort sundhedsmarked, hvor kroppen kunne testes og der kunne hentes masser af inspiration og gode råd om sundhed, kost og motion.

Der var frisk frugt til gæsterne på sundhedsmarkedet.

Mental sundhed, stress og arbejdsglæde var emnerne for sundhedsugens tre foredrag. Foredragsholderne Chris MacDonald, Hanne Boutrup og Peter Qvortrup Geisling satte på hver deres underholdende facon ord på, hvordan HK’erne kan arbejde med sig selv – og hinanden. Og det appellerede til rigtig mange HK-medlemmer.

-Sammen med kolleger fra arbejdspladsen har jeg overværet to foredrag. Det har virkelig givet noget at tænke over. Jeg har fået meget med mig, som jeg kan bruge i hverdagen. Men samtidig er vi blevet bekræftet i, at vi gør det helt rigtigt på arbejdspladsen, når vi er opmærksomme på omgangstonen, siger en deltager, Lene Stavad fra Støvring.

Hjerteforeningen

-Vi har en travl arbejdsdag med et stort arbejdspres, så jeg er blevet mere opmærksom på, hvor vigtigt det er selv at mærke efter, hvordan man har det. Sundhedsugen er et godt initiativ, der kan bruges i hverdagen, siger Gitte Trier, Hjørring.

Gæsterne på sundhedsmarkedet kunne få målt deres krops alder.

For HK’er Reino Kjærsgaard, Vrå, havde det fysiske også betydning: -Det er rigtig fint, at sundhedsmarkedet giver mulighed for at shoppe rundt og hente gode råd. Hele ugen er god inspiration til at ændre livsstil, siger han, mens han venter i køen på at få målt sin krops alder.

-Det farlige fedt sidder på maven. Det er dét, vi skal passe på.

-Det er fantastisk, at fagforeningen arrangerer sådan en sundhedsuge, siger en deltager, som har fyldt et hæfte med notater fra ugens foredrag. Hun arbejder på en stor offentlig arbejdsplads, men ønsker ikke sit navn nævnt.

-Det er vigtigt, at fagforeningen tager fat på ikke mindst det mentale og psykiske miljø. Vi skal handle på arbejdspladsen og HK kan hjælpe os ved at sætte endnu mere fokus på dét, siger hun.

-Der er al mulig grund til at rette fokus på sundhed og mental velvære, siger formand for HK Nordjylland Ivan Ziegler.

Sundhedsmarkedet gav muighed for at få gode råd om HK'ernes arbejdsmiljø.

- Stigende krav gør arbejdslivet presset for mange, ligesom mange har et stillesiddende arbejde. Som fagforening vil vi gerne være med til at give medlemmerne redskaber til at skabe sig et sundt liv i balance, siger han.

Kultur Medlemsfordele