Homoseksuelle bliver i skabet

17. september 2013  |  HK Kommunal  |  May Pedersen

Mange homoseksuelle vælger at holde deres seksualitet skjult for kollegerne. Ifølge ekspert kan det hurtigt påvirke deres værdi som medarbejder i negativ retning, hvis de vælger at springe ud, før arbejdspladsen er klar til det.

Modsat hvad mange tror, er homo-, bi- og især transseksualitet stadig tabu på jobbet. Syv ud af ti homoseksuelle i EU-landene er ikke sprunget ud på deres arbejdsplads.

Det viser en ny undersøgelse fra EU’s Agentur for Grundlæggende rettigheder, skriver Magasinet Arbejdsmiljø.

Og i Danmark er tendensen den samme. NGO’en Q-faktor undersøgte i 2011, hvor stor en andel af homo-, bi- og transseksuelle, der er åbne omkring deres seksualitet på arbejdspladsen. Den viste, at hver anden er lukket omkring deres seksualitet og kønsidentitet over for kollegerne.

- Der er et utal af situationer i arbejdslivet, hvor denne gruppe medarbejdere må vurdere, om åbenheden går an eller potentielt vil blive opfattet som upassende, siger Rikke Voergård-Olesen, projektleder på Institut for Ledelse og Virksomhedsstrategi ved Syddansk Universitet til Magasinet Arbejdsmiljø.

Hun har forsket i årsagerne til, at så mange homo- og biseksuelle ikke står åbent frem på arbejdspladsen. Ifølge hende er det en yderst delikat balancegang. Det er nemlig langt fra i alle situationer, at ikke-heteroseksuelle kan være åbne. For eksempel risikerer de – modsat heteroseksuelle ansøgere, som ofte refererer til deres partner i forbindelse med jobsøgning – at komme i en akavet situation, hvis de til jobsamtalen bringer deres seksuelle orientering på banen.

- Om de springer ud eller ej har betydning for deres medarbejderværdi eller chance for at få job. På den ene side kan deres chance for at få job eller deres velbefindende på arbejdspladsen forringes, hvis de fortæller om deres seksuelle orientering på en måde, der opfattes upassende. På den anden side risikerer de, at forringe deres jobmuligheder, hvis de ikke taler åbent om sig selv, forklarer Rikke Voergård-Olesen.

Vigtigt at kunne tale om sig selv

Det er ifølge Rikke Voergård-Olesen kun under ganske bestemte omstændigheder, at man kan springe ud som homo-, bi- eller transseksuelle på arbejdspladsen. Det må helst ikke ske uopfordret men være per invitation forstået på den måde, at det kan ske, når kollegerne taler om deres eget privatliv og i den sammenhæng spørger ind til den ikke-heteroseksuelles privatliv.

- Er de for hurtigt åbne, opfattes de som demonstrative og som nogle, der på en på upassende og unødvendig måde skilter med seksualitet. Men dilemmaet er, at de ikke-heteroseksuelle risikerer at blive opfattet som løgnere, hvis de ikke er åbne omkring deres seksuelle orientering fra starten, forklarer Rikke Voergård-Olesen.

Udover at moderne ledelsesformer fordrer, at medarbejdere inddrager deres personlighed og dermed deres privatliv på jobbet, så betyder det at kunne tale om sig selv også noget for den enkelte medarbejders velbefindende, vurderer Rikke Voergård-Olesen. Hun anbefaler derfor, at virksomhedens arbejdsmiljøpolitik inddrager det at være ikke-heteroseksuel på arbejdspladsen.

Kilde: Magasinet Arbejdsmiljø

Arbejdsmiljø Kommunal

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK