Stress kan give helbredsproblemer senere i livet

17. september 2013  |  HK Kommunal  |  May Pedersen

For høj fysisk og psykisk belastning på arbejdet kan medføre sundhedsproblemer helt ind i pensionisttilværelsen. Det viser en finsk undersøgelse.

For mennesker, der udsættes for vedvarende stress i arbejdslivet, kan tilstanden medføre sundhedsproblemer senere i livet. Høj fysisk og psykisk belastning i arbejdslivet kan nemlig føre til øget behov for hospitalsindlæggelse og medføre for tidlig dødsfald.

Det konkluderer finske forskere på baggrund af en undersøgelse blandt knap 6.000 finske kommunalansatte og tjenestemænds sundhedstilstand over en periode på 30 år.

- Vi har fundet, at dem, der rapporterer ringe arbejdsforhold midtvejs i livet, har forøget risiko for at få fysiske og psykiske sundhedsproblemer senere i livet og dø for tidligt, fortæller Mikaela von Bonsdorff, Ph.D. i aldersforskning ved University of Jyväskylä i Finland til Magasinet Arbejdsmiljø.

Risikoen for at blive mindre mobil i alderdommen er eksempelvis mere end fordoblet hos kvinder, der har rapporteret, at de har haft stressfuldt arbejde midtvejs i deres liv. Samtidig viser undersøgelsen, at håndværkere har en højere risiko for nedsat mobilitet i deres seniorliv end folk med kontorarbejde. Forskellen er især tydelig blandt mænd.

Mikaela von Bonsdorff påpeger, at undersøgelsen er aktuel, fordi der bliver og flere ældre i befolkningen.

- Folk lever længere og er pensionister i længere tid. Derfor gælder det om, at få folk til at være uafhængige og være en produktiv del af samfundet længst muligt, siger hun og tilføjer, at det for ældre er vigtigt at være raske nok til fortsat at kunne fastholde deres livskvalitet.

- Kan vi skrue ned for tempoet for, hvornår folks mobilitet bliver nedsat, vil det være en fordel for såvel den enkelte som for samfundet, siger Mikaela von Bonsdorff.

Også et dansk problem

Ifølge den danske stress-ekspert Bo Netterstrøm, dr. med., speciallæge i arbejdsmedicin, synes omkring 12-15 pct. af danskerne, at de i det daglige er generet af stress.

- Hvis du i en stor del af dit arbejdsliv har været stresset, så er effekten af det på dit helbred noget, der kommer gradvist. Men samtidig er det noget, som ikke bare holder op, fordi du ikke arbejder mere. For eksempel øger stress åreforkalkningsprocessen. Det vil sige, at risikoen for at få en hjertesygdom øges, når man bliver stresset. Den risikoforøgelse falder ikke væsentligt bort, fordi du går på pension, forklarer Bo Netterstrøm og tilføjer, at det samme gør sig gældende for blandt andet højt blodtryk og sukkersyge.

Det fysiske helbred er dog én faktor. En anden faktor er det psykiske.

- Andre undersøgelser viser, at psykiske tilstande modsat har det med at forbedre sig, når man går på pension. Ens oplevelse af, hvordan man har det, forbedres faktisk, når man går på pension, forklarer Bo Netterstrøm til Magasinet Arbejdsmiljø.

Han oplevede selv at være meget stresset i en årrække, da han var først i 50’erne. I 2002 kulminerede det i en blodprop. Herefter lagde Bo Netterstrøm sit liv om – blandt andet ved selv at sætte mængden af sit arbejde ned.

I dag er han 66 år gammel og gik sidste sommer på pension fra sit job som overlæge på Bispebjerg Hospital. Hans bedste råd mod stress er, at dele dagligdagen ind i otte timers arbejde, otte timers hvile og otte timers søvn.Kilde: Magasinet Arbejdsmiljø

Kommunal Arbejdsmiljø Sygdom