Danmark har bundrekord i langtidsledighed

18. september 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Set med europæiske briller er der ingen grund til at kritisere den danske beskæftigelsespolitik, vurderer forsker.

Danmark er det land i EU med allerfærrest langtidsledige. Det viser en ny rapport fra tænketanken Cevea. Fra 2001 til 2011 var bare en procent af den danske arbejdsstyrke ledig i 12 måneder i træk eller mere, mens der var fem procent langtidsledige i Tyskland og ti procent i Slovakiet. EU-gennemsnittet lå på 3,7 procent.

En af forklaringerne på den lave danske langtidsledighed er ifølge professor Per Kongshøj Madsen fra Aalborg Universitet Danmarks aktive arbejdsmarkedspolitik. Til forskel fra mange andre lade, får de ledige ikke lov at gå ret længe.

- Lige meget om det er motivationen eller truslen ved finde job for at undgå tvangsaktivering, eller om det er det truckcertifikat, man har fået, så har det i hvert fald en positiv effekt samlet set på af få mennesker i arbejde, siger Per Kongshøj Madsen til Avisen.dk.

Aktiveringsindsatsen virker

Professoren fastslår, at der set med europæiske briller ikke er grund til at kritisere den danske beskæftigelsespolitik.

- Arbejdsmarkedspolitikken fungerer bedre end sit rygte. Ikke at der er grund til at læne sig tilbage og sige, at alt er i orden. Men aktiveringsindsatsen er en af forklaringerne på Danmarks lave langtidsledighed, siger Per Kongshøj Madsen.

I Cevea peger analysechef Jens Jonatan Steen på, at den danske model ifølge rapporten giver massive fordele for både arbejdsgivere og arbejdstagere.

- Den sikrer en unik høj fleksibilitet, som blandt andet smitter af på Danmarks gode position på langtidsledighed, siger Jens Jonatan Steen til Avisen.dk.

Arbejdsgivere har fordele

Han understreger, at den lave langtidsledighed er et resultat af tæt dialog mellem arbejdsgivere og arbejdstagere, som er tradition i Danmark. Blandt andet har Danmark europarekord i efteruddannelse.

- Når man taler om konkurrenceevne, vækst og produktivitet, så lyder det, som om det nærmest er umuligt at drive virksomhed i Danmark. Men når man ser på, hvordan arbejdsmarkedet er skruet sammen, så er det dybt fordelagtigt for arbejdsgivere på en lang række parametre og stiller Danmark unikt og suverænt i et internationalt perspektiv, siger analysechefen.

Kommunal Arbejdsmarked Aktivering Langtidsledig