Står sammen om bedre arbejdsplads

23. september 2013  |  MidtVest

- Jeg vil gerne væk. Sådan sagde en HK’er om sit job. Men det var ikke blot ét medlem, som havde det skidt. Det viste sig at gælde alle kollegerne. Klimaet var ikke godt - og faktisk havde chefen det på samme måde som sine ansatte. Læs, hvordan kollegerne fandt sammen om at løse problemerne - med HK på sidelinjen.

- Jeg vil gerne væk. Sådan sagde en HK’er om sit job. Han var glad for selve arbejdet, men omgangstonen i virksomheden og måden at behandle hinanden på havde udviklet sig til at være helt forfærdelig. Så nu havde medarbejderen allermest lyst til at kvitte jobbet. Det var egentlig derfor, han kontaktede HK.

Den faglige medarbejder hæftede sig imidlertid ved, at han jo var glad for selve arbejdet og kollegerne. ”Er der andre af dine kolleger, der har det ligesom dig?”, spurgte medarbejderen. Det mente HK’eren jo nok, der var. Han stak en føler ud, og det førte til, at alle kollegerne samledes til et møde. HK deltog også. Snakken gik, og mange frustrationer blev luftet, men hurtigt tegnede der sig et fælles billede: Det var – for at sige det på godt jysk – rigtig træls at være på arbejdspladsen.

Brev til chefen

Kollegerne blev på mødet også enige om, at de sammen skulle gøre noget ved sagen, og som samlet personale skrev de til chefen om problemet. HK’s faglige medarbejdere hjalp med at formulere skrivelsen og tog også et møde med chefen, som viste sig at have det på samme måde som sine ansatte. Han blev faktisk glad, da den faglige medarbejder tilbød sin hjælp.

På vej i den rigtige retning

Og HK’s faglige medarbejder har været med på sidelinjen hele vejen gennem processen, til møder med chefen alene, med personalet alene og med parterne sammen med gode råd og vejledning. Men det er medarbejdere og chef, der sammen finder frem til de løsninger, der passer netop til deres hverdag. Kulturen på arbejdspladsen er nu på vej i den rigtige retning. Fordi alle medarbejderne – og chefen - var enige om at gøre noget ved det.

Læs mere om arbejdsmiljø

Sammen er du stærkere Ansættelse Mobning og chikane Konflikter