Mænd i kvindefag tager mere af husarbejdet

23. september 2013  |  HK Kommunal  |  May Pedersen

Amerikanske forskningsresultater viser, at mænd i fag som undervisning, børneomsorg eller sygepleje er flittige derhjemme

En amerikansk mand bruger mere tid på det huslige arbejde, når han er beskæftiget i kvindefag, end hvis han arbejder i mandefag eller i fag med færre kvinder. Det viser amerikanske forskningsresultater, skriver Magasinet Arbejdsmiljø.

Når manden - der for eksempel kan være beskæftiget med undervisning, børneomsorg eller sygepleje - bruger mere tid på husarbejdet, så bruger deres partner mindre. Omvendt påvirker kvinders fag også arbejdsfordelingen i hjemmet. Kvinder bruger mere tid på husarbejdet, når de arbejder i kvindefag frem for mandefag, og deres mænd bruger tilsvarende mindre tid på det huslige.

Det sagde sociologen Elizabeth Aura McClintock fra Notre Dame University i Indiana, da hun forleden fremlagde sine forskningsresultater for sine kolleger på American Sociological Associations kongres.

Sociologen er kommet frem til sine resultater ved at analysere en række data, der blev indsamlet fra 1981-2009, og hun er ved at efterprøve forskellige teorier.

Der sker formentlig én eller anden interaktion eller forhandling mellem ægtefællerne, specielt når manden arbejder i et kvindefag. Forskeren har nemlig konstateret, at tiden, der bruges på husarbejde, ikke relaterer sig til erhvervet for enlige mænd og kvinder. Måske spiller det, som forskeren kalder "truslen om skilsmisse" også en rolle. For amerikanske mænd i kvindefag står dårligere på ægteskabsmarkedet, hvis de vil giftes igen efter en skilsmisse, end hvis de havde arbejdet i mandefag. For kvindernes betyder deres fag ikke noget i den henseende.

Siden 60´erne er den tid, amerikanske kvinder bruger på husarbejdet halveret, mens mændenes er fordoblet. Men kvinderne står for to tredjedele af husarbejdet, oplyser forskeren. Elizabeth Aura McClintock arbejder for tiden med en afhandling om problemstillingen.

Kilde: Magasinet Arbejdsmiljø

Arbejdstid Ligestilling Kommunal