HK Stat: Prøv tingene af, før I regner besparelsen ind

24. september 2013  |  HK Stat  |

Staten skal naturligvis videreudvikle og effektivisere, hvor det er muligt. Men vent med at indregne besparelsen, til nye måder at gøre tingene på har vist sig at fungere. Sådan lyder kommentaren fra HK’ernes formand til de begrænsede besparelser på at centralisere statens lønadministration.

Det kommer ikke bag på formanden for de statsansatte HK’ere, at der ikke er kommet de massive besparelser ud af at centralisere statens lønadministration, som der var lagt op til.

– Jeg er ikke typen, der siger 'Hvad sagde jeg', men det er virkelig ingen overraskelse, at Finansministeriet ikke har nået sine sparemål med Økonomiservicecentret, siger Rita Bundgaard, formand for HK/Stat og deltager i den gruppe med fagforeningsfolk og arbejdsgiverrepræsentanter, som fulgte den til tider kaotiske tilblivelse af Økonomiservicecentret fra 2008 og frem.

– Der var tale om et stort eksperiment og en grundlæggende ændring af måden at drive lønadministration på. Medarbejdere blev rykket rundt i stor stil, og der var naturligvis en række begyndervanskeligheder. I sådan en situation er det klogt at indrette sig med ny struktur og høste nogle erfaringer, før man gør sig forventninger om, hvor meget man skal spare på ændringerne, siger hun.

Ifølge statsrevisorernes kritiske beretning har staten sparet omkring 17 mio. kroner mindre end beregnet på at samle lønadministrationen ét sted. Årsagen er, at mange af de statslige arbejdspladser, der får lønnen til deres ansatte administreret i ØSC, stadig selv har lønmedarbejdere ansat lokalt. Statsrevisorerne opgør antallet til 69 fultidsstillinger, som fortsat arbejder med løn ude i virksomhederne.

– De tal viser, at det er ganske kompliceret at flytte en integreret funktion ud af en virksomhed og hen i et center. Centraliseringen betyder, at der opstår et behov for kontrol og opfølgning lokalt, siger Rita Bundgaard.

Stat Politik