Hver 4. frygter at blive sat af

24. september 2013  |  HK Service Hovedstaden

Et ud af fire HK/Privat-medlemmer frygter allermest, at arbejdspladsen ikke prioriterer udviklingen af deres kompetencer højt nok. Tag selv ansvar, opfordrer næstformand i HK/Privat, Marianne Vind.

Arbejdsmarkedet er i konstant udvikling. Nye it-systemer udvikles, nye jobfunktioner kommer til, og de daglige rutiner ændres. Der er i høj grad brug for at dygtiggøre sig til hele. Og det er HK/Privats medlemmer opmærksomme på. 1.680 medlemmer blev i en måling, lavet af Epinion for HK/Privat, bedt om at vurdere, hvad der truer deres arbejde og fag mest. Her svarede 26 procent: ”Hvis udviklingen af mine kompetencer ikke prioriteres i virksomheden.”

Medlemmerne har set lyset
Det svar glæder HK/Privats næstformand, Marianne Vind.

- Jeg bliver meget glad for at høre, at så mange endelig har opdaget, hvor vigtigt det er at dygtiggøre sig. Man kan sige, at de har set lyset. Men der er dog stadig alt for mange, som ikke kommer af sted, understreger Marianne Vind.

Den seneste undersøgelse viser, at hver femte HK/Privatmedlem ikke har været på efter- eller videreuddannelse af nogen art inden for de seneste to år.

- Jeg tror, at det er nemmest for vores medlemmer at finde undskyldninger for ikke at tage af sted. For eksempel hører jeg ofte, at de ikke vil efterlade arbejde til deres kolleger, som i forvejen har travlt, siger Marianne Vind.

Tag ansvaret
Det er både ledelsen, men i høj grad også medarbejderne selv, som er ansvarlige for, at de kommer på efteruddannelse. Derfor er det meget vigtigt, at medlemmerne forbereder sig godt til MUS-samtalen, hvis de vil forbedre chancen for at komme på efteruddannelse, mener næstformanden.

- Stil dig selv spørgsmålet: Er det præcis denne jobfunktion, jeg ønsker fremover? Print uddannelsespapirer og forbered dine argumenter. Og helt optimalt ville det være at finde argumenter frem for, hvad din virksomhed får ud af din efteruddannelse, påpeger Marianne Vind.

Næstformanden opfordrer medlemmerne til at gøre brug af de mange muligheder for god og billig efteruddannelse.

- I mange tilfælde er selvvalgt uddannelse meget billig, hvis ikke helt gratis. På www.ug.dk er der masser af inspiration at hente. Man kan jo starte stille ud med kortere kurser, som ikke tager så lang tid. Det kan være, at man derefter får mere smag for det, siger Marianne Vind.

Husk, at du også har ret til 10 dages selvvalgt uddannelse, hvis der er overenskomst med HK/Privat på arbejdspladsen. Du vælger selv (dog inden for visse rammer), hvad du kunne have lyst til og brug for. Klik dig ind på www.selvvalgtuddannelse.dk og læs mere om, hvad du har ret til, og hvordan du søger.

Er du overenskomstdækket, har du også ret til virksomhedsrettet videre- og efteruddannelse.