Kommuner lægger op til mere bureaukrati

24. september 2013  |

HK's næstformand Mette Kindberg afviser nyt udspil om beskæftigelsessystemet fra Kommunernes Landsforening. - KL opfordrer fx til at sanktionerne overfor ledige skærpes. Jeg er helt uforstående overfor den opfordring, siger hun.

Mette Kindberg

Mere kontrol og skrappere sanktioner mod de ledige, færre kræfter på at hjælpe stærke ledige og kommunal styring af uddannelsen for ledige. Det er centrale elementer i et nyt beskæftigelsespolitisk udspil fra Kommunernes Landsforening (KL). HK's næstformand Mette Kindberg, afviser KL's udspil:

- KL opfordrer fx til at sanktionerne overfor ledige skærpes. Jeg er helt uforstående overfor den opfordring. HK’s a-kasse er ligesom andre a-kasser underlagt et meget tæt og nidkært tilsyn fra Arbejdsmarkedsstyrelsen, og antallet af forkerte afgørelser ved vurdering af rådighed ligger ekstremt lavt. For HK’s A-kasses vedkommende er fejlprocenten under 1, siger Mette Kindberg og fortsætter:.

- I HK er vi optaget at, at der sker reelle forbedringer for vores ledige medlemmer, således at de kommer hurtigere i varig beskæftigelse. Efter vores mening er der tværtimod brug for en lempelse af rådighedskontrollen. Vores ledige medlemmer er særdeles aktivt jobsøgende, og man kan i stedet vise dem tillid ved at støtte og vejlede frem for at skærpe kontrol og sanktioner. Jeg synes slet ikke KL’s udspil harmonerer med KL’s fine ord om borgeren i centrum, så HK må melde helt pas.

- Nu har vi i en årrække skulle trækkes med mistænkeliggørelse af de ledige. Nu må det stoppe. I HK er vi imod afskaffelsen af lediges ret til selv at kunne vælge uddannelse. Vi ser i stedet gerne, at det bliver muligt at vælge op til 13 ugers uddannelse. De bør udarbejdes i samarbejde med de regionale beskæftigelsesråd. De tilbud, man skal kunne vælge imellem, skal selvfølgelig være målrettet beskæftigelse. Det kan styres gennem positivlister. KL’s forslag om individuel sagsbehandling og kommunal styring af uddannelsesindsatsen for alle ledige giver derimod mere bureaukrati. I HK tror vi på at vores ledige medlemmer godt selv kan beslutte hvilken uddannelse de vil følge, blot de får en kvalitativ vejledning fra a-kasse og jobcenter, siger Mette Kindberg.

- Vi er i HK ikke så optaget af struktur, og hvor arbejdsopgaverne skal udføres. Vi er mere optaget af, at der kommer et kvalitativt indhold i aktiveringsindsatsen, slutter hun.

Ledig Jobsøgning