Statsrevisorer: Staten har sparet for lidt på at samle lønadministration

24. september 2013  |  HK Stat  |

Finansministeriet har ikke fået nok ud af at centralisere sin lønadministration i ét servicecenter, og der er for mange fejl i sagsbehandling og lønudbetalinger. Det konkluderer Statsrevisorerne i en ny beretning.

Store millionbeløb svirrede i luften, da Finansministeriet i 2008 planlagde og førte samlingen af den statslige lønadministration ud i livet. Dengang var Lars Løkke Rasmussen (V) finansminister, og planen var at spare 54,3 millioner kroner om året til lønninger ved at samle lønadministrationen fra over 160 statslige institutioner ét sted – nemlig i Økonomiservicecentret (ØSC) under Finansministeriet.

Nu viser en opgørelse i statsrevisorernes beretning om den omfattende centralisering i den statslige administration, at der højst er sparet godt 37 millioner kroner på manøvren.

'Utilfredsstillende'

Statsrevisorerne finder det 'utilfredsstillende, at statens lønadministration samlet set endnu ikke er blevet effektiviseret i det omfang, det var hensigten', fremgår det af deres bemærkninger til beretningen.

Revisorerne, som blandt andre tæller Henrik Thorup (DF), Helga Adam Møller (K), Kristian Jensen (V) og Magnus Heunicke (S), kalder det også utilfredsstillende, at kvaliteten målt på antallet af fejl i lønudbetalinger og sagsbehandling ikke blevet forbedret takket være samlingen af lønadministrationen.

Dobbeltadministration

Desuden påpeger de, at statens virksomheder 'endnu ikke fuldt ud udnytter standardiseringen af opgaver og digitaliseringsløsningerne'. Den manglende udnyttelse af de digitale muligheder fører til dobbeltadministration flere steder, skriver statsrevisorerne.

Arbejdet med at etablere ØSC startede sidst i 2008 samtidig med oprettelsen af Statens It. Omkring 160 statslige virksomheder var forpligtet til at overflytte deres lønadministration til ØSC. Forsvaret, Rigspolitiet og Kriminalforsorgen fik lov til at bevare deres egen administration. Derfor blev det planlagte antal fuldtidsstillinger i ØSC skåret ned fra næsten 400 til godt 200.

Fortsat lønarbejde lokalt

I dag er 77 der årsværk tilbage i ØSC, mens de virksomheder, der er med i den centraliserede lønadministration, bruger 69 årsværk på opgaverne decentralt. Dermed har staten sparet 63 fuldtidsstillinger væk. Og det er for lidt i forhold til det oprindelige mål, konstaterer statsrevisorerne altså. Problemet er, at virksomhederne lokalt bruger flere medarbejderkræfter på at administrere løn end det var planen, bemærker statsrevisorerne.

Udover at spare var formålet med den ambitiøse centralisering af opgaver og rundflytning af blandt andre HK’ere at skabe et højt fagligt og attraktivt arbejdsmiljø for medarbejderne, en høj kvalitet i lønadministrationen og at samle specialviden på området.

Finansminister Bjarne Corydon (S) har nu fire måneder til at svare på Statsrevisorernes kritik.

Stat Politik Arbejdsmarked

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK