Uforklarligt mange offentligt ansatte i lokalpolitik

25. september 2013  |  HK Stat  |

De må være gode til kommunalpolitik. I hvert fald er de offentligt ansatte overrepræsenteret i landets kommunalbestyrelser. I 2005 udgjorde offentligt ansatte 22 procent af vælgerne – og hele 58 procent af dem, der blev valgt. Ved seneste kommunalvalg i 2008 var over halvdelen af de valgte kandidater ligeledes offentligt ansatte.

Det er en gammel skrøne, at der er uforholdsmæssigt mange offentligt ansatte i kommunalbestyrelser, fordi de offentlige arbejdsgivere er mere fleksible og positivt indstillede over for medarbejdere, der vil være politikere – og derfor skal have tjenestefri til møder, som loven giver dem ret til.

Kommunalforskeren Roger Buch har i 1993 og 2005 undersøgt sagen. Begge gange viste det sig, at der er minimal forskel på, hvordan privatansatte og offentligt ansatte oplever omgivelsernes – herunder arbejdsgivernes – indstilling til deres politiske arbejde.

Kun 5 procent af de adspurgte kandidater svarede, at deres arbejdsgiver var negativ over for deres kandidatur. Og de fem procent rummer vel at mærke cirka lige mange fra hver sektor.

Roger Buch konkluderer, at forskellen er uforklarlig. Eller i hvert fald endnu uforklaret. Man kan gisne om andre årsager, men indtil videre er det altså et mysterium, hvorfor de privatansatte lønmodtagere er underrepræsenterede.

Det er i øvrigt ikke et problem, hvis man spørger Roger Buch:

»Den private sektor skal samlet set ikke beklage sig over, at den er underrepræsenteret. Den skævhed, man taler om, er der i virkeligheden kun, hvis man sammenligner lønmodtagere. De selvstændige erhvervsdrivende er nemlig overrepræsenterede.«

Man kan forestille sig, at privatansatte bare generelt ikke går op i kommunalpolitik. Men den forklaring holder heller ikke, siger Roger Buch:

»Når Gallup har spurgt befolkningen om lysten til at stille op, er der ingen forskel på interessen hos offentligt og privat ansatte.«

Kilde til tallene: Rapporten ’Arbejdsgruppen om kommunalpolitikernes rolle og arbejdsvilkår’, udgivet af Indenrigs- og Socialministeriet i maj 2009. Det har ikke været muligt at findeen nyere sammenligning af kommunalpolitikernes erhverv og befolknigen i sin helhed.

Vil du være kommunalpolitiker? Læs, hvordan du stiller op, på borger.dk

Kommunalbestyrelserne
En kommunalbestyrelse er den forsamling af folkevalgte politikere, der er øverste myndighed i en kommune. I nogle kommuner bruges betegnelsen byråd i stedet, mens kommunalbestyrelsen i Københavns Kommune kaldes borgerrepræsentationen. Kommunalbestyrelsen holder typisk ordinært møde en gang om måneden. Dertil kommer udvalgsmøder. Der er kommunal- og regionsvalg hvert fjerde år i november.

Kilde: Wikipedia

Regionsrådene
De fem regionsråd sammensættes af 41 folkevalgte medlemmer, som vælges for fire år ad gangen samtidig med kommunalvalget. Regionernes hovedopgave er at styre det danske sundhedsvæsen, men de har også ansvar for visse opgaver inden for socialområdet – og for regional udvikling: erhverv, uddannelse og kultur, natur og miljø og kollektiv trafik. Medlemmerne modtager vederlag efter samme princip og i nogenlunde samme størrelsesorden som kommunalpolitikere. De aktuelle satser kan ses på regionernes hjemmesider.

Kilde: regioner.dk

Byrøddernes vederlag
Lønmodtagere, der er medlem af en kommunalbestyrelse, har ret til fravær fra arbejdet, når der er møder i kommunalbestyrelsen. De kan få en del af deres faste vederlag udbetalt som erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.Det faste vederlag er 66.388 kroner i kommuner med færre end 80.000 indbyggere og 79.665 i kommuner med flere. I København dog 92.942 kroner. Hertil kommer tillæg til medlemmer med børn under ti år (til pasningsudgifter). Og eventuelt ekstra vederlag for medlemskab af og formandskab for udvalg.

Kilde: Inderigsministeriet

Stat Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK