HKs advokater koster dig ikke noget

26. september 2013  |  Sjælland  |

Prisen for at stå udenfor et fagligt fællesskab kan være høj – måske 3.000 kr. eller mere i timen!

Advokatstanden melder om flere og flere lønmodtagere, der søger advokatbistand, når de er raget uklar med deres arbejdsgiver, eller fordi deres arbejdsplads er gået konkurs. De betaler – om ikke gladeligt – så dog op til 3.000 kr. eller mere i timen for at få hjælp.

Det er den pris, de må betale for at stå uden for et fagligt fællesskab i en fagforening. For det er jo netop det, en professionel fagforening bl.a. gør: Yder advokatbistand til sine medlemmer – uden regning!

En professionel fagforening er ikke en forretning. Vi skal – i modsætning til de nye fagforretninger, der er dukket frem - ikke tjene penge på medlemmerne, men hjælpe dem, hvis de kommer i knibe i deres ansættelsesforhold – uanset omkostningerne.

Holder man det faglige kontingent op mod en ganske normal timepris for en advokat, der har arbejdsmarkedsforhold som speciale, så falder det i øjnene, at advokatens timepris næsten svarer til ét års fagligt kontingent i HK!

Det koster 329 kr. om måneden at være medlem af HK. Læg hertil sektorkontingent på mellem 77 og 103 kr, så løber det månedlige kontingent op i mellem 406 og 435 kr. Heraf er mere end halvdelen fradragsberettiget.

Stigende risiko

Man kan så spørge sig selv, hvor stor risikoen er for, at man får brug for advokat på grund af en fyreseddel, en faglig tvist eller en konkurs på arbejdspladsen?

Udmeldingen fra advokaterne tyder på, at risikoen er stigende.

Det samme oplever vi i HK, hvor vi ser et stigende antal sager om uberettiget afskedigelse og konkurser. Det handler fx om lønmodtagere, som arbejdsgiveren af den ene eller anden grund har set sig sure på – eller fordi de ønsker en billigere. De bliver afskediget med en eller anden søgt begrundelse, som fx "at det er nødvendigt at spare i disse krisetider,” men næsten inden de har forladt arbejdspladsen, bliver der søgt om en ny medarbejder til samme stilling.

I den situation er det godt at have et fagligt fællesskab at trække på. HK har både den nødvendige faglige indsigt og egne advokater med den juridiske ekspertise i arbejdsmarkedsforhold og lovgivning, så du er godt hjulpet, hvis du skulle være så uheldig at løbe ind i problemer på arbejdspladsen.

Som medlem af HK har du desuden en lang række andre fordele, som du ikke får hos den privatpraktiserende advokat. Her får du lov til at betale – også hvis du taber sagen.

I HK er der ingen regning – uanset udfaldet!

Medlemsfordele Medlemskab