Statens arbejdsgiverkontor strammer op på sit sikkerhedsberedskab

26. september 2013  |

Episoden i august i Københavns centrum med en gammel VW Golf med tilsyneladende mystiske ledninger stikkende ud af dørene får nu statens arbejdsgiverkontor til at udarbejde en beredskabsplan.

Samarbejdsudvalget hos Moderniseringsstyrelsen under Finansministeriet har besluttet at udarbejde en plan for beredskabet, selv om styrelsen ikke opfatter sig selv som et oplagt mål for terror og bomber.

- I løbet af 30 år har der været tre bombetrusler i nærheden af os, og den seneste ligger 20 år tilbage i tiden. Men vi kan godt stramme op på den interne kommunikation, hvis det skulle ske igen, siger Margrethe Iversen, HK-tillidsrepræsentant i styrelsen til HK Statbladet.

Nogle gange bedst at blive i bygningen ved bombetrusssel

Kriseberedskab

Illustrationen er tegnet af Lars Refn, der  som Muhammedtegner har haft bombetrusler inde på livet.

Medarbejderne hos Moderniseringsstyrelsen blev i modsætning til medarbejderne hos Digitaliseringsstyrelsen ikke evakueret, da anmeldelsen om den mystiske bil med ledningerne løb ind den 6. august 2013. De ansatte fik derimod besked på at blive i bygningen og fik ikke meget information om, hvad der skete udenfor. Det er der ifølge politiet en god forklaring på. Om det er bedst at lade folk blive inde eller sørge for, at alle kommer udenfor, afhænger nemlig af den formodede bombes placering.

- Ved enhver trussel laver vi en konkret vurdering ud fra det generelle trusselsbillede, den konkrete situation og hvor realistisk truslen er. Vi melder ikke noget ud, før vi har truffet vores afgørelse og dermed er sikre på, hvad der skal ske. Når man ikke hører noget fra os, er det altså ikke ensbetydende med, at vi ikke er i gang. Hvis vi er det mindste i tvivl, rykker vi ud med skarpt, siger politiinspektør og chef for Rigspolitiets Nationale Beredskab Allan Nyring.

Når faren kommer indefra

På andre statslige arbejdspladser, hvor risikoen vurderes at være større, har man længe haft en beredskabsplan. Erfaringerne fra udlandet og herhjemme viser, at trusler på uddannelsesinstitutioner ofte kommer indefra, eksempelvis fra studerende. Uddannelsesinstitutionerne er generelt under særlig bevågenhed, og beredskabsplanerne effektive. Det gælder fx Aarhus Universitet, der var udsat for to bombetrusler i efteråret 2012. Truslerne har givet erfaringer til en grundig beredskabsplan.

-Vi gennemgår vores beredskabsplan løbende, så den hele tiden er opdateret i forhold til nye tiltag og nye erfaringer. Det handler blandt meget andet om at have styr på de lavpraktiske ting. Vi har for eksempel et særligt alarmnummer, man skal ringe på i tilfælde af en større ulykke eller anden kritisk begivenhed. Alarmnummeret fremgår af vores instrukser, så kan alle huske det, og så bliver alle relevante personer involveret med det samme, fortæller Anders Kragh Moestrup, chefkonsulent i HR-afdelingen på Aarhus Universitet.

På enhver arbejdsplads kan den enkelte medarbejder selv bidrage til sikkerheden ved at være årvågen og undersøgende, siger afdelingschef i PET, Anja Dalgaard Andersen, til HK Statbladet.

Læs hele historien i HK Statbladet

Stat Arbejdsmarked HK-medlemmer