IT ordfører: Tiden er ikke inde til e-valg

27. september 2013  |  Samdata

Socialdemokraternes nye IT-ordfører Karin Gaardsted har bevareret spørgsmål fra SAMDATA\HK-medlemmerne – blandt andet om e-valg, tvangsdigitalisering og outsourcing.

Da Socialdemokraternes nye IT-ordfører Karin Gaardsted trådte til, lovede hun at starte i jobbet med at lytte til branchen. Hun lovede også at svare på spørgsmål direkte fra SAMDATA\HK-medlemmerne.

Og medlemmerne stillede hurtigt spørgsmål om alt fra e-valg til outsourcing, og vi tog forbi Christiansborg for at præsentere medlemmernes spørgsmål. Det første kommer fra Hadzere Velii, der spurgte til især sikkerheden ved e-valg

Danmark ikke klar til e-valg

”Det er for tidligt at sige, at Danmark er klar til e-valg,” mener Karin Gaardsted. ”Det er afgørende vigtigt, at der er tillid til, at valgene er valide. Vi forbinder overhovedet ikke danske valg med svindel, og vi har en stærk tillid til at valg foregår på retmæssig vis.”

”Vi har også en høj valgdeltagelse, og den åbenhed der er ved et valg – det at man kan gå ind og se, hvordan det foregår - skal vi tænke nøje over, hvordan vi kan få ind i et e-valg. Jeg afskriver ikke e-valg, men vil i første omgang se på de erfaringer nordmændene har gjort sig ved det netop afholdte valg.

”Med et kommunalvalg lige om hjørnet, et EU-valg til foråret og en folkeafstemning om EU's patentdomstol lurende er det oplagt at tænke i, at der kunne være penge at spare. Et dansk valg koster angiveligt i nærheden af 100 millioner kroner.

Men pengene er ikke det første parameter, som Karin Gaardsted vurderer. ”I bund og grund tror jeg ikke, at der vil være penge at spare.” Hun mener, at det at gå hen i den lokale gymnastiksal og møde de andre også har en værdi.

”Det at vælge et Folketing er en fælles handling. Det kan godt være, at det bliver nemmere at stemme hjemmefra, hvis man gør det muligt. Men det kan også blive betragteligt sværere for andre. Men jeg tror ikke, at danskerne er klar til at sidde derhjemme og stemme.”

Garanti for offline-service

karin gaardsted

Et andet aktuelt emne er tvangs-digitaliseringen, hvor det gradvist kræves af borgerne, at de skal kontakte det offentlige via digitale kanaler. Lene Holm har derfor spurgt, ”hvad planerne er for de hjemløse, nu hvor det offentlige kan afslå at kommunikere ved brev?”

”Jeg vil også være garant for, at min 85-årige gamle far kan få en værdig offentlig service. Selv om han ikke har computer, iPad eller mobil. Det ligger mig meget på sinde,” understreger Karin Gaardsted.

”Vi puffer folk i gang – men vi skubber dem ikke. Der er stadig befolkningsgrupper – op mod 350.000 - der ikke er digitale. Det kan nogle gange være ældre eller handicappede, og vi er forpligtet til, at de får den samme service som alle andre.”

”Samfundet bevæger sig i en digital retning, og alle dem der kan benytte de digitale løsninger, bør også gøre det. Men jeg vil godt give en garanti for, at man ikke bliver afvist, hvis man ikke kan benytte sig af de digitale løsninger.”

Outsourcing kan man ikke bekæmpes

Annette Meldgaard Røge har spurgt om man ”ikke kunne overveje, at offentlige IT-udbud skal være med dansk arbejdskraft?”

Men Folketingsmedlemmet kan ikke tilbyde meget hjælp. ”Det kan vi ikke forlange. Hvis en ordre er stor nok, skal den i udbud, og så er det det firma, der kommer med det billigste tilbud, kombineret med bedst kvalitet, der vinder.

”Men vi vil ikke acceptere løndumping på dansk jord, og vi kan være meget strikse med det, der sker i vores eget land. Derfor er der også afsat 300 mio. kr. i finansloven til at kontrollere, om der foregår løndumping inden for brancher som IT, transport, hotel og byggebranchen.

Men outsourcing er som sådan et grundvilkår. Nogle gange kan vi så glæde os over, at firmaer tager opgaverne hjem igen, fordi det er meget kompliceret at holde kvaliteten, siger Karin Gaardsted.

Ingen særskilt digital arvelovgivning

Efterhånden som vi køber flere og flere ting digitalt (musik, bøger, film) og opbevarer vores minder på computere i cloud-løsninger, bliver det også aktuelt at tænke over, hvad der skal ske, den dag vi ikke er her mere.

Det har fået Lene Holm til at spørge om ”Er der arvelovgivning på vej til at administrere digitale rettigheder til f.eks. bøger og musik, når folk dør?”

”Jeg synes ikke, at vi skal lovgive på området, for vi er inde på privatlivets område. Men jeg vil meget gerne være med til at oplyse om, at man skal overveje, hvad der skal videre til arvinger, og hvad der ikke skal videre. Det vil være fornuftigt at få sat på dagsordenen, så folk gør sig de tanker i tide.”

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK