HK hjælper butikker og butiksansatte med at holde styr på julearbejdstiderne

30. september 2013  |  Sydjylland

– Julen er jo hjerternes fest, men for mange butikker og deres personale er julen også en tid med masser af arbejde. Det kan være svært at bevare overblikket over de regler, der gælder for arbejdstider m.v., og når der bliver travlt i butikkerne op til jul, plejer der at dukke en masse spørgsmål op. Her er vi klar til at hjælpe både virksomheder og ansatte, siger Hanne Kærgaard Mathiasen, formand for HK Handel Sydjylland.

For tiden er hun og en række faglige medarbejdere fra handelssektoren i HK Sydjylland på turné til butikkerne i de større byer i Syd- og Sønderjylland, især på gågader og i butikscentre. Med sig har de HK Handels pjece om netop de regler, der gælder for julearbejdstiderne.

Julepjece

Pjecen fortæller, hvad der skal betales i tillæg for overarbejde og arbejde på særlige tider. Desuden beskriver den reglerne for arbejdstider i weekender samt for fridøgn og hviletid, som er et vigtigt punkt, der gælder, uanset at det er jul. Ikke mindst beskriver den på en klar og forståelig måde reglerne for, hvordan arbejdstiden skal reduceres, hver gang der optræder en helligdag i en uge.

– Formålet med vores butiksbesøg og julepjecen er at gøre både arbejdsgivere og medlemmer opmærksom på, at der er helt klare regler på området. For eksempel må ingen arbejde mere end seks dage i træk uden et fridøgn. Denne samt mange andre rettigheder er beskrevet i pjecen, som tager udgangspunkt i virksomheder, som er omfattet af HK's butiksoverenskomst, siger Hanne Kærgaard Mathiasen og tilføjer:

– Skulle der være nogen, ansatte eller arbejdsgivere, som efter at have læst pjecen ønsker, at overenskomsten også skal gælde på deres virksomhed, er man meget velkommen til at kontakte os. Så vil vi tage en snak med den pågældende virksomhed om mulighederne. Fordelen ved en overenskomst er jo, at den giver klare spilleregler, så både ansatte og butiksejere ved, hvordan de skal agere, ikke kun i juletiden, men også i dagligdagen.

Hvis din butik ikke får julebesøg af HK Handels konsulenter, kan du se pjecen her. Vær opmærksom på, at den findes i fire, lidt forskellige udgaver – én for hver af de gældende butiksoverenskomster.

For flere oplysninger eller kommentarer, kontakt venligst:  Hanne Kærgaard Mathiasen, tlf. 40 28 14 42 / 33 64 15 04  eller faglig konsulent Finn Olsen, tlf. 20 25 71 89 / 33 64 36 47.

Ansættelse Arbejdstid

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK