HK tilfreds med udspil om erhvervsuddannelserne

01. oktober 2013  |

HK's formand Kim Simonsen hilser adgangskrav til erhvervsuddannelserne velkommen. - Vi skal have styrket prestigen i erhvervsuddannelserne – og det gør vi kun gennem øget kvalitet og ved at gøre uddannelserne til et tilvalg blandt dygtige unge, siger han i en kommentar til statsministerens åbningstale til Folketinget.

Kim Simonsen

”Jeg er grundlæggende glad for, at regeringen nu kommer med sit udspil til en reform af erhvervsuddannelserne. De har alt for længe haltet bagefter, og jeg er tilfreds med, at det tegner til, at der kommer adgangskrav. Vi skal have styrket prestigen i erhvervsuddannelserne – og det gør vi kun gennem øget kvalitet og ved at gøre uddannelserne til et tilvalg blandt dygtige unge.”

Det siger HK's formand Kim Simonsen i en kommentar til statsminister Helle Thorning Schmidts åbningstale til Folketinget tirsdag.

”Når det er sagt, så er det vigtigt for mig, at der også findes en solid løsning for de mindre uddannelsesparate unge.”

”For HK er det derfor afgørende, at erhvervsuddannelsesreformen fastholdes som en kvalitetsdagsorden – og ikke som en spareøvelse. Jeg kan derfor godt blive bekymret, når der ser ud til, at der skal spares penge i hundredemillionerkroners-klassen på de merkantil uddannelser. Men nu må vi se, hvad forhandlingerne bringer. HK kommer løbende til at spille ind til forhandlingerne”, fortsætter Kim Simonsen.

”Jeg glæder mig over, at der fortsat vil være mulighed for 2-årige HG-forløb inden for alle de merkantile uddannelser, oveni købet vil disse unge stå meget stærkere end på nogen anden ungdomsuddannelse, fordi de på kun 2 år får studiekompetence og dermed kan vælge både elev- og videreuddannelsesvejen.

”Til gengæld bliver jeg trist til mode, når dem, som i forvejen har det svært, tilbydes en afkortet 1- årig HG. Det er for kortsigtet kun at uddanne dem til snævre job. De af alle burde tilbydes længere almene forløb, der kan ruste dem til fremtiden udfordringer. Vi skal huske på, at der kommer til at mangle 30.000 unge erhvervsuddannede om få år. Der venter dem store opgaver og store udfordringer – og det skal de rustes til.”

”Denne reform bliver en af de vigtigste, denne regering kommer til at lave, og det er alt i alt et lovende udspil, statsministeren har løftet sløret for i dag. Det bliver ufattelig vigtigt, at man holder kvalitetsløftet i sigte under de kommende forhandlinger, og det vil vi fra HK insistere på.”

Uddannelse Elev