Lad dig ikke presse til vaccine mod influenza

01. oktober 2013  |  HK Stat  |

Hvis du ikke har lyst til at blive vaccineret, er det ikke i orden, hvis arbejdsgiver eller kolleger forsøger at presse dig til det, fastslår HK Stats næstformand og opfordrer til, at man tager spørgsmålet op i SU.

Mange statslige arbejdspladser tilbyder medarbejderne vaccinationer mod influenza, og dermed florerer der en del diskussioner om, hvorvidt det er fornuftigt at lade sig vaccinere eller ej.

Næstformand i HK Stat Peter Raben mener, at det er fint med tilbud om vaccination på arbejdspladsen. Men han advarer imod, at man på nogen måde forsøger at gøre tilbuddet mere eller mindre tvungent for den enkelte medarbejder.

– Vaccination bør netop være et tilbud og ikke mere eller mindre frivillig tvang. Det må være helt op til den enkelte at afgøre, om man vil lade sig vaccinere.

Han opfordrer til, at man eventuelt spørger sin læge til råds om, hvorvidt man har behov for at blive vaccineret. Og siger man nej til vaccination, skal man heller ikke sidenhen udsættes for kritik, hvis influenzaen rammer, eller hvis man melder sig syg med influenza, selv om man er blevet vaccineret.

– Der kan jo florere flere typer af influenza, så en vaccination er jo ikke nogen fuld garanti imod at blive sendt under dynen med influenza.

Få en vaccinationspolitik og undgå konflikter
Peter Raben foreslår, at man for at undgå konflikter om vaccinationsspørgsmålet, tager det op i SU og eventuelt får formuleret et afsnit i personalepolitikken herom.

– Det er også godt at være enige om, at det er en dårlig ide, at influenzaramte medarbejdere går på arbejde og smitter kollegerne. Så hvis du er uheldig at blive ramt af snue eller influenza, så skal du holde sig hjemme, indtil du er frisk nok til igen at gå på arbejde.

Find mere om influenzavaccinationer på sundhed.dk

Du kan også læse om influenza, hygiejne og vaccinationer på Sundhedsstyrelsens temaside beskytdigmodinfluenza.dk

Stat Sygdom Medbestemmelse

Åbningstid: Åben i dag 08-17