Årets modtager af BMF's Børnebogspris bliver Lars Daneskov

02. oktober 2013  |  HK Handel Hovedstaden

Sent tirsdag eftermiddag var journalist og forfatter Lars Daneskov en glad mand. Hvad han troede var et almindeligt møde med sin redaktør fra Politikens Forlag om sin seneste børnebog "Tro, håb og gorgonzola", viste sig nemlig at være en fejring med champagne og blomster af beskeden om, at han var blevet valgt som årets vinder af BMF's Børnebogspris på 20.000 kroner.

"Jeg synes ikke, at der er meget, der er større og vigtigere end børnebøger, og derfor er det selvfølgelig stort at få en pris for netop en af mine børnebøger", udtaler en glad og stolt Lars Daneskov.

BMF (tidligere Boghandlermedhjælperforeningen) stiftede Børnebogsprisen i 1980, hvilket gør den til en af Danmarks ældste børnebogspriser, og det er BMF's medlemmer, der suverænt bestemmer. Der kan stemmes på alle billed-, børne- og ungdomsbøger, der er skrevet på dansk, og som er udkommet siden sidste prisuddeling i november 2012.

Selve prisoverrækkelsen foregår på søndag den 6. oktober til arrangementet "Børn,bøger og HK", hvor HK Hovedstadens hus på Islands Brygge bliver fyldt med glade børn, til et arrangement der sætter fokus på historiefortælling gennem oplæsning, musik, teater og alt muligt andet eventyrligt.

De fleste af os husker, hvordan det er at være et lille barn, der putter sig ind til en voksen og får læst højt af fantastiske historier og drabelige eventyr. Det er dejligt. Og det er det heldigvis også, når man som voksen, er den der læser højt. Helt grundlæggende er det at læse for ungerne stadig noget af det bedste (og hyggeligste) man kan gøre for at hjælpe sine børn til at blive gode læsere. Det er blandt andet for at sætte fokus på betydningen af god børnelitteratur, at BMF uddeler prisen. Der er nemlig desværre en tendens til, at børnelitteratur ikke bliver anmeldt, selvom der hvert år udkommer ca. 2.000 nye titler.

"De fleste voksne er samtidig meget konservative, når de køber bøger til børn, men børn er jo vanvittigt nysgerrige, og mange af de gamle klassikere er simpelthen for langsomme for nutidens børn. Derfor er vi meget glade for at kunne sætte spot på børnelitteraturen", udtaler Trine Heiberg fra HK Hovedstaden, der organiserer BMF's medlemmer, og som også står for søndagens arrangement.

"Børn, bøger og HK" finder sted søndag den 6. oktober 2013 fra kl. 11.30 - 16.00 på Svend Aukens Plads 11 i København. Der er gratis adgang, så tag nogle børn ved hånden og kom og vær med til en spændende dag, der blandt andet byder på Trolle og Tormod, Nedergadeteatret, ansigtsmaling, førstehjælp for børn, bog-bytte-bar, klippeklistrehjørne, Målerkonen, den hemmelige hule og meget mere. Børnebogsprisen vil blive overrakt til Lars Daneskov ca. kl. 15.