Nu gælder det retten til at være herre i eget hus

02. oktober 2013  |  Østjylland

Formanden for de kommunal- og regionaltansatte HK’ere i Østjylland Hans-Henrik Hansen advarer nu politikerne imod bevidstløst at følge udliciteringssporet. Det sker på baggrund af flere uheldige eksempler med udlicitering af den kommunale lønadministration.

Mange kommuner har meget blandede erfaringer med at udlicitere lønadministrationen og flere af disse kommuner har som en følge heraf hjemtaget opgaverne igen. Syddjurs og Odder kommuner har eksempelvis besluttet dette. Senest har HK’erne i Aarhus Kommune påvist, hvordan udliciteringen af kommunens ’lønhus’ i 2011 har ført til flere opgaver og udgifter. Se også artiklen ’En mega fejltagelse’.

- Man forsøger at skille noget, som i virkeligheden er uadskilleligt. Lønadministration er dybt integreret i den øvrige forvaltning og kan ikke udskilles, uden der opstår en række erstatningsopgaver. Særligt løn- og personaleadministration hænger uløseligt sammen. Og det betyder kommunale udgifter, som man ikke har regnet med, siger HK-formanden. Det er på høje tid, at man nu tager ved lære af de erfaringer andre har gjort på dette område.

- Udliciteringen er ikke mindst en politisk fejltagelse: Kommunens råderum og selvbestemmelse indskrænkes, når store områder overdrages til private entreprenører. I eksemplet fra Aarhus kan kommunen ikke uden videre få udkørt sygefraværslister. Dermed får den svært ved at overvåge og styre sin egen personalepolitiske målsætning om en målrettet indsats for at nedbringe sygefraværet.

Hans-Henrik Hansen mener derfor, at udlicitering gør politikernes råderum mindre. Politikerne i regioner og kommuner har en meget stor interesse i at værne om fleksibiliteten i den samlede opgaveløsning. Den er ganske enkelt en nødvendighed for dem.

Farlig cocktail: Nulvækst og udlicitering

Kombinationen af udlicitering og nulvækst gør kun ondt værre:

- I princippet kan antallet af offentligt ansatte bevares under nulvækst, fordi der er plads til prisstigninger og lønudvikling. Men de senere års erfaring viser, at det offentlige forbrug af vare- og tjenesteydelser fra den private sektor i praksis vokser endnu mere. Og når man så samtidig øger graden af udlicitering bliver rigtig store dele af den kommunale økonomi båndlagt på forhånd. Det indskrænker det politiske råderum, påpeger Hans-Henrik Hansen.

- Man skal tænke sig rigtig godt og grundigt om. Nulvækst og udlicitering er en farlig cocktail, som nemt kan føre til, at politikerne ikke længere er herre i eget hus. Det handler det kommende kommunalvalg også om, slutter HK-formanden.

Kommunal