Spændende udspil til reform af erhvervsuddannelserne

02. oktober 2013  |  Hovedstaden

Så blev sløret løftet for, hvad det længe ventede udspil til en reform af erhvervsuddannelserne kommer til at indeholde. Formand for HK Hovedstaden Christian Grønnemark glæder sig over de udmeldinger som statsminister Helle Thorning Schmidt kom med ved folketingets åbning tirsdag den 1. oktober. ”Jeg kan ikke andet end glæde mig over, at regeringen og undervisningsministeren har taget en reform af erhvervsuddannelserne alvorligt. Det er godt, at der bliver lagt op til forbedringer af erhvervsuddannelserne. En erhvervsuddannelse skal være et oplagt sted at starte en god karriere."

Regeringens planer omfatter blandt andet adgangskrav til erhvervsuddannelserne og uddannelsesgaranti til de unge. Det betyder, at de bliver sikret at stå med et svendebrev i hånden, hvis de gennemfører uddannelsen. I alt for mange år har erhvervsuddannelserne døjet med, at det inden for en del områder var så godt som umuligt at få en praktikplads. Det har været en effektiv kæp i hjulet for mange unge, der uforskyldt ikke kunne gøre deres uddannelse færdig. ”Det siges, at Danmark i år 2020 vil mangle 30.000 faglærte, så vi har som samfund ganske enkelt ikke råd til at lade være med at kvalitetssikre vores erhvervsuddannelser. Vi skal gøre, hvad vi kan for at sikre, at en masse unge, ambitiøse mennesker vælger at starte deres karrierer med en erhvervsfaglig ballast i rygsækken,” udtaler Christian Grønnemark. I talen talte statsminister Helle Thorning-Schmidt om den fiktive folkeskoleelev Emil fra sidste års åbningstale. Han er nu blevet ældre og skal til at overveje, hvad han vil efter folkeskolen. Han klarer sig godt i skolen, og derfor mener mange, at han selvfølgelig skal i det almene gymnasium. Men Emil er også glad for det tekniske og vakler mellem, om han mon skal være tømrer, teknisk designer eller ingeniør. Her skal erhvervsuddannelserne selvfølgelig være et oplagt valg. Det står dog stadig ikke klart, hvordan regeringen vil sikre at løfte vejledningsopgaven. ”Det er helt afgørende for de unge, at de får en ordentlig og dækkende vejledning. I gårsdagens avis kunne man læse, hvordan en hel 9. klasse har fravalgt erhvervsskolerne og valgt gymnasiet pr. automatik, fordi de ikke aner, hvad en erhvervsuddannelse er. Derfor er det vigtigt, at uddannelsesvejledningen også får et markant løft,” understreger Christian Grønnemark.

”Nu glæder vi os til at nærlæse forslagsteksten, og hen over efteråret kan vi regne med en masse spændende diskussioner af de enkelte elementer, før reformen falder på plads. Men helt overordnet er jeg helt enig i den retning regeringen vælger at gå. Der er brug for et markant løft, og når statsministeren taler om ”at flytte erhvervsuddannelserne op hvor de hører til”, så er det heldigvis dét, der er der lagt op til,” slutter Christian Grønnemark.

Arbejdsmarked