Dansk Erhverv og HK HANDEL: Reform svækker de merkantile uddannelser

03. oktober 2013  |  HK Handel  |

Regeringens oplæg til en tiltrængt reform af erhvervsuddannelser hælder den forkerte vej på det merkantile område. Det mener både arbejdsgivernes og lønmodtagernes organisationer. HK HANDEL og Dansk Erhverv kritiserer reformen for at gøre HG eleverne fagligt dårligere.

Regeringen lægger op til en tiltrængt reform af erhvervsuddannelserne. Erhvervsuddannelserne er i dag nødstedte, fordi uddannelserne er blevet parkeringsplads for alt for mange unge, der ikke reelt er uddannelsesparate. Det giver massive frafald på erhvervsskolerne og dårlig omtale blandt de unge. Vi har også i fremtiden brug for, at rigtig mange unge vælger at gennemfører en faglært uddannelse inden for detailhandel, engroshandel og administration.

Derfor er det helt rigtigt, at regeringen nu vil forbedre uddannelserne mener de to parter og anerkender behovet for, at indføre adgangskrav til erhvervsuddannelserne, så det er unge der gerne vil have en erhvervsuddannelse, der bliver optaget på erhvervsskolerne. Det er samtidig en god ide, at opdele uddannelserne i et unge og et voksenspor, så især de unge kan gennemføre deres uddannelse inden for rammerne af et ungdomsmiljø.

Men med reformen lægger regeringen op til at forkorte det nuværende 2-årige merkantile grundforløb. Det løser ikke problemerne.

”Ved at forkorte det nuværende 2 årige merkantile grundforløb forringer man kvaliteten i elevuddannelsen betydeligt. Det har vi rigtig svært ved at forstå, når regeringen samtidig lægger vægt på, at reformen skal være med til at hæve niveauet i erhvervsuddannelserne. Det svækker muligheden for at opfylde erhvervslivets behov for dygtig arbejdskraft. Vi er samtidig bekymret for, at det bliver meget svært for f.eks. en salgsassistent elev at læse videre efter endt uddannelse, ”siger direktør Laurits Rønn, Dansk Erhverv.

”Jeg er enig i at både adgangskrav og en mere aktiv udnyttelse af tiende klasse er positive elementer. Men vi er bekymrede for, at man ved at halvere skoleperioden, gør uddannelsen fagligt svagere. Det har konsekvenser for elevernes mulighed for at bruge uddannelsen som adgang til den nødvendige videreuddannelse senere i livet. Derfor syntes vi helt grundlæggende, at det er en skidt ide at fjerne skolegang fra de merkantile uddannelser, siger formand Per Tønnesen, HK HANDEL.

Handel Uddannelse