Der skal strammes op på overholdelse af arbejdstidsreglerne i DSB

03. oktober 2013  |   |  Helle Hjort Bremholm

På medlemsmødet i Telegade den 30. september 2013 var temaet om arbejdstid – og ikke mindst administrationen af arbejdstidsreglerne – meget centralt.

En vigtig anledning til afholdelse af mødet var nemlig en stribe medlemsklager over uklarheder omkring administrationen af arbejdstidsreglerne.

Helle Bremholm, Fagligt Team i HK Trafik & Jernbane, gennemgik arbejdstidsreglerne i hovedtræk, med kritisk fokus på begreberne ”regler om overarbejdsgodtgørelse” og ”regler om merarbejdsgodtgørelse”. Begge begreber dækker kompensation for arbejde ud over de gennemsnitlig 37 timer om ugen som alle fuldtidsansatte er ansat til.

Flere medlemmer klager til fagforeningen over, at ledelsen systematisk søger at undgå at ”betale” for ekstra arbejdsindsats og at der hersker udbredt forvirring blandt ledere og vores medlemmer om, hvilken af de to muligheder for kompensation den enkelte er omfattet af.

”Vi har derfor krævet, at det fremover ved nyansættelser tydeligt skal fremgå af ansættelsesbrevene, hvilke arbejdstidsregler man er omfattet af i denne sammenhæng.

DSB har på baggrund af vores henvendelse besluttet fremover at skrive det i nye ansættelsesbreve, ligesom det nu er aftalt, at allerede ansatte i administrative stillinger skal have deres jobs vurderet i dette perspektiv – og modtage et brev med besked om, hvilket regelsæt i forhold til overarbejde man følger i sin aktuelle stilling. Vurdering og udsendelse af breve vil ske i løbet af efteråret 2013. Der vil være en dialog med HK Trafik & Jernbane, hvis der er stillinger, hvor vi ikke er enige i DSB’s vurdering. Det er samtidig aftalt, at lederne får en grundig vejledning i reglerne omkring de to forskellige måder at håndtere arbejdstid.

Hvis der er sager, hvor vi ikke kan opnå enighed, kan det blive nødvendigt at få fortolket på uenigheden om forståelsen af arbejdstidsaftalen ved en faglig voldgift”, fortsætter Helle.

”Som nævnt har vi fået mange henvendelser om udmøntningen af arbejdstidsaftalen – og det vil være en fordel, hvis medlemmernes arbejdstid i praksis bliver håndteret i enighed og i dialog. Men selv den individuelle ”registrering” gøres til et problem af visse ledere, som ikke vil acceptere denne dokumentation – men heller ikke vil anvise andre fremgangsmåder. Her er det særligt nødvendigt, at der indgås lokale aftaler om dokumentation forud for større projekter eller større opgaver.

”For de medlemmer, der selv skal tilrettelægge deres arbejde og arbejdstid er vores råd, at de skal sørge for at indgå aftaler om ”merarbejdsgodtgørelse” inden merarbejde udføres. Det kan være rigtig svært at få lederen til at kompensere, når først arbejdet er udført” udtalte Helle.

Oplevelsen blandt medlemmerne af ”manglende retfærdighed og rimelighed” skal rettes op. Det enkelte medlems frihedsgrader til at tilrettelægge kompenserende frihed skal gerne håndteres lokalt – herunder retten til at afholde hele fridage som modydelse til merarbejde.

Ledelsen bliver jo nødt til at anerkende, at når man på den ene side vil undtage medlemmerne fra overarbejdsbetaling med begrundelsen, at de iudstrakt grad selv tilrettelægger deres arbejde og arbejdstid, så har medlemmerne også retten til i udstrakt grad selv at tilrettelægge deres arbejde og deres arbejdstid.

Vores opbakning til at sikre ”retfærdighed” for den enkelte er - når forhandlingsmulighederne er udtømte - at vi kan tilbyde at føre sager om konkrete tvister. Det kan være hårdt for den enkelte at skulle stå på mål for en sådan ”konflikt”– men der er ingen vej udenom, hvis ikke den enkelte leder og DSB vil agere rimeligt i håndteringen af medlemmernes arbejdstidsregler” sluttede Helle.

Formanden, Andreas Hasle, afgav det præcise løfte, at fagforeningen vil beskytte det enkelte medlem som vover at rejse krav om retfærdighed i den nævnte retning. ”Gå trygt til din tillidsrepræsentant/kredsformand, hvis du skønner, at det er nødvendigt for at kunne sætte retfærdige krav igennem” tilføjede formanden.

Løn Arbejdstid