Skat-ansatte må droppe klage over ledelsens samarbejdsstil

03. oktober 2013  |  HK Stat  |   |  Lina Gisselbæk Lauritsen

Ansatte i Skat må trække klage over ledelsens dårlige samarbejdsstil, fordi en af fagforeningerne bag klagen har fået kolde fødder. - Hvis vi ikke insisterer på, at spillereglerne for samarbejde skal overholdes, bliver vi ikke taget alvorligt, siger en ærgerlig formand for HK Stat.

Først sendte de tre fagforeninger, der organiserer medarbejderne i Skat, i fælleskab en klage over Skatteministeriets departement til Samarbejdsnævnet. De tre faggrupper påpegede, at departementet ikke levede op til sin informationsforpligtelse, da Skatteministeriets interne revision skulle reorganiseres. En måned senere, 30. september, strøg Dansk Told og Skatteforbund, DTS, sin underskrift fra klagen.

Dermed er der ikke længere nogen klage at behandle for Samarbejdsnævnet. Reglerne siger nemlig, at medarbejderne kun i fællesskab kan klage over eksempelvis ikke at blive inddraget eller få utilstrækkelig information fra ledelsen. Bag klagen stod oprindeligt både DTS, HK Skat og Skatteministeriets AC-klub.

HK Stats formand, Rita Bundgaard, undrer sig over, at DTS, som blandt andre organiserer tjenestemandsansatte ledere og mellemledere i Skat, har trukket støtten til klagen tilbage.

- Hvis vi som medarbejdere og faglige organisationer ikke insisterer på, at spillereglerne for samarbejdet skal tages alvorligt, bliver vi heller ikke taget alvorligt som organisationer, der varetager medlemmernes interesser, siger hun.

Tag samarbejdet alvorligt

Rita Bundgaard ærgrer sig over, at klagen nu falder bort.

- Baggrunden for klagen er, at vi ønsker. at samarbejdet skal tages alvorligt i staten. Det er derfor ikke i orden, at ledelsen bare tager beslutning om betydelige ændringer med store konsekvenser for medarbejderne, uden at medarbejderne inddrages. Medarbejdernes input skal tages seriøst, og ledelsen skal tage samarbejdet alvorligt, understreger Rita Bundgaard.

Formanden for DTS, Jørn Rise, begrunder beslutningen om at trække sin opbakning til klagen med, at det ikke er hensigtsmæssigt at klage netop nu. I en mail til blandt andre HK Skat skriver han, at 'forbundet med de forestående afskedigelser og flytninger ikke finder det hensigtsmæssigt at være i en situation, hvor sagen kunne overskygge det, som vi er sat i verden for, nemlig at hjælpe medlemmerne' i Skatteministeriets Interne Revision.

Baggrunden for den nu bortfaldne klage er, at Skatteministeriet efter de faglige organisationers mening ikke overholdt spillereglerne for samarbejde i staten, da ministeriet besluttede at halvere og samle Skatteministeriets Interne Revision (SIR) ét sted.

Spillereglerne betyder, at ledelsen skal informere om blandt andet strukturændringer. Det har Skatteministeriet efter HK Stats opfattelse forsømt. Klagen blev sendt til Samarbejdsnævnet, som skal afgøre sager om fortolkning og brud på disse spilleregler.

Stat Medbestemmelse Tillidsrepræsentant