Velbesøgt ”udvidet” medlemsmøde i DSB, Telegade

03. oktober 2013  |   |  Helle Hjort Bremholm

Mandag 30. september mødtes over 70 medlemmer samt ”ikke – medlemmer” af HK Trafik & Jernbane til møde om hotte emner i DSB i Telegade, såsom arbejdstidsregler, arbejdsmiljø, uddannelse og karrieretelefon.

Mødet var organiseret af de faglige kredse i DSB i samarbejde med fagforeningen – og blev startskuddet til kampagnen for udviklingen af ”den organiserende fagforening”. Målet er at få skabt en mere aktiv fagforening der kommer medlemmerne i møde ude på deres arbejdspladser. Og den store talelyst vidnede om, at arrangementet og emnerne ramte plet.

Formanden Andreas Hasle bød velkommen og tegnede et billede af et DSB, med en helt ny ledelse, som kæmper for at komme igennem med en fornyelse af trafikkontrakten med Transportministeriet i foråret 2014 - og gerne 10 år frem.

”Vi ønsker at holde DSB samlet som en stor virksomhed fordi vi tror at det i længden vil være den bedste måde at sikre en sammenhængende og effektiv kollektiv passagertrafik i den relativt begrænsede danske jernbanegeografi”, udtalte Andreas Hasle.

”Men DSB har i dag 12 mia. kr. i rentebærende gæld som generelt svækker virksomhedens konkurrenceevne og stiller uforholdsmæssigt store krav til effektiviseringer. Det problem må løses så virksomheden ikke udvikler et tunnelsyn – med ensidigt fokus på golde spareøvelser uden egentlige forbedringer for passagererne”, tilføjede formanden.

Vejen frem er flere kunder i butikken

”Alle er enige om at flere togpassagerer er vejen frem for en udvikling af et konkurrencedygtigt DSB. Men en vigtig forudsætning for at nå dette mål er at medarbejderne er topmotiverede, at deres job genererer personligt overskud - og at man dagligt glæder sig over at skulle gå på arbejde.

Vi har samtidig den opfattelse, at der er behov for en personalepolitik som kan give den enkelte medarbejder opmærksomhed ikke mindst når det gælder strategisk planlægning af den nødvendige kompetenceudvikling til fælles gavn.

Og i de forbindelse er det vigtigt at man har en rimelig skarp planlægningshorisont så man i tide kan tage hånd om eventuelle overtallige medarbejdere, sikre værdige omstillinger og udvikle reelle tilbud om omplacering god tid i forvejen”, fortsatte Andreas.

”Men også lønsiden halter bagud fordi man ikke i tide indførte Ny Løn for tjenestemænd – og nu er der tilsyneladende ingen økonomiske midler til at indføre dette. Det er simpelthen uacceptabelt og kræver en politisk løsning at få rettet op”, sluttede formanden.

Vi vil de kommende dage her på hjemmesiden skrive om nogle af de emner og spørgsmål, der blev bragt op på det velbesøgte møde.

Den første kan du finde allerede nu – den handler om arbejdstidsregler og administration af disse.

Arbejdstid Udvikling Kompetencer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK