Hver femte far holder slet ikke barsel

04. oktober 2013  |

Lidt flere fædre end tidligere tager barsel – til gengæld tager de færre dage. Og hver femte holder ikke orlov en eneste dag. Det viser en ny undersøgelse fra HK. Næstformand Mette Kindberg mener, behovet for øremærkning af barsel til fædre endnu engang er blevet understreget.

Af Kirsten Marie Juel Jensen

Hver femte far holder stadig ingen barsel med det nyfødte barn. Og mødrene holder i gennemsnit næsten otte gange så lang barsel som fædrene. Det viser den nyeste undersøgelse blandt HK’s medlemmer, som HK’s Politik og Analyseafdeling har lavet blandt de medlemmer, der blev forældre i 2011.

Andelen af fædre, der holder barsel, er godt nok steget fra 70 til 78 procent, men til gengæld er antallet af dage, fædre i gennemsnit holder barsel, faldet fra 44 til 40 dage. Til sammenligning holder mødrene i gennemsnit 313 dages barsel.

Svært for fædrene at argumentere

Mette Kindberg, næstformand i HK, er ikke imponeret.

- Det er selvfølgelig glædeligt, at lidt flere fædre tager barsel. Men det er ærgerligt, at de tager færre dage. Og virkelig trist at hver femte far stadig ikke tager en eneste dags barsel, siger hun og fortsætter:

- At mønstret ikke har ændret sig synderligt, er dog ikke overraskende. For vi ved, det er svært for fædrene at argumentere barsel igennem over for både konen, kollegaerne og chefen. Der er stadig en udbredt forståelse i vores samfund, at det er bedst, at mor tager hele eller langt det meste af barslen. Men det er uhensigtsmæssigt både for barnet, for forældrene og ikke mindst for ligestillingen.

Fædre bruger de rettigheder, vi giver dem

Mette Kindberg er derfor meget ærgerlig over, at regeringens planer om at øremærke 12 ugers barsel til fædre er blevet skrinlagt.

- Det er drønærgerligt, at det ikke lykkedes i denne omgang. Mænd og kvinder skal have samme reelle muligheder, og det vil vi blive ved med at kæmpe for. Vi mener stadig, øremærkning af barsel til fædre er den bedste løsning. Vores undersøgelse viser tydeligt, at fædre med overenskomst holder mere barsel end fædre uden overenskomst. De bruger ganske enkelt de rettigheder, overenskomsterne sikrer dem. Med øremærkning sikrer vi, at alle får lige rettigheder, siger hun.

HK-fædre med overenskomst holder mere barsel
  Andel af fædre med orlov
Antal dage for fædre med orlov
Overenskomst
 45 dage
 Ikke overenskomst
 29 dage
 Alle  78 %
 40 dage
 Kilde: HK’s Politik og Analyseafdeling, undersøgelse på baggrund af HK’s medlemsdatabase samt oplysninger i dagpengeregisteret i Danmarks Statistik, der knytter sig til fødsler i 2011.

Hele 85 procent af HK-fædrene med overenskomst, der fik børn i 2011, tog orlov. Til sammenligning tog kun 69 procent af fædrene uden overenskomst orlov. Og fædre med overenskomst holdt i gennemsnit orlov i 45 dage, mens fædre uden overenskomst i gennemsnit kun holdt 29 dage.

Bonus til fædre

Regeringens forslag om, at man skal give en økonomisk bonus til fædre, der tager mere end seks ugers barsel, ville på nuværende tidspunkt ikke give penge til ret mange HK-familier. Fortsætter fædrenes barselsadfærd uændret, vil kun godt 23 procent af HK’s medlemmer kunne få noget ud af barselsbonussen – især offentligt ansatte.

- De foreløbige konklusioner fra Sverige tyder ikke på, at ligestillingsbonus har den store effekt. Om det kan virke i Danmark kommer helt an på, hvordan ordningen kommer til at spille sammen med overenskomsterne. For mig er der dog ikke tvivl om, at det mest effektive vil være at sikre fædrene den indiskutable ret til 12 ugers barsel, siger Mette Kindberg.

Regeringens forslag om barselsbonus

Regeringen vil give en bonus på 100 skattefrie kroner pr. dag til familier, hvor forældre deler orloven mere ligeligt imellem sig. Bonussen udbetales, når den forælder, der tager mindst orlov (faderen), tager mindst seks ugers orlov.

• Man må maksimalt få bonus i 12 uger.
  • Hvis faderen tager seks ugers orlov, bliver bonussen 4200 kroner.
  • Hvis faderen tager 12 ugers barsel, bliver bonussen 8400 kroner.

Ordningen gøres tidsbegrænset og gælder kun for børn, der er født fra 1. januar 2014 til 31. december 2015.

Kilde: Beskæftigelsesministeriet.

Barsel Ligestilling