En søndag i børnebøgernes tegn

07. oktober 2013  |  Hovedstaden

For at sætte fokus på hvor vigtigt og dejligt det er at læse med børn har BMF (tidligere Boghandlermedhjælperforeningen) de sidste mange år én gang om året budt indenfor i HK Hovedstaden til arrangementet "Børn, Bøger og HK". Søndag den 6. oktober 2013 var hele underetagen i HK Hovedstadens hus på Svend Aukens Plads fyldt med børn og forældre der kunne gå på opdagelse i bog-oplevelser i alle afskygninger.

Der var blandt andet god gammeldags højtlæsning på programmet: Sandra Schwartz fra foreningen Håbefulde Unge Forfattere var forbi og læste højt af sin bog ”Leo og Fie i Tivoli”. Børnene var helt opslugte og fortalte også gerne om, hvordan det er at blive svimmel af at køre i karrusel… Som det sidste på dagens program fik journalist og forfatter Lars Daneskov overrakt BMF’s BørnebogsPrisen 2013 og en stor check på 20.000 kr.

Børn og bøger 2013

Fra BMF lød opfordringen til Lars Daneskov, at han meget gerne må skrive flere børnebøger: ”Bøger som ”Tro, håb og gorgonzola” er fantastiske for os fagfolk at stå i bogladerne og anbefale. Både børn og voksne synes, at den er rigtig god, og at den har noget at byde på. Det er med til at skabe gode fælles læseoplevelser” lød det blandt andet.

Lars Daneskov selv var overvældet, og fortalte at han, siden han nogle dage i forvejen var blevet overrasket med nyheden, havde været lidt ved siden af sig selv. ”Jeg synes, at det er noget af det mest fantastiske at få den her pris. Jeg var blevet kaldt til møde på mit forlag om noget så voksent som ”mit forfatterskab”. Det synes jeg i forvejen var lidt vildt. Da jeg kom derind blev jeg mødt med champagne og blomster og blitzlys og beskeden om, at min bog Tro, håb og gorgonzola havde vundet BMF’s Børnebogspris. Det gør mig rigtig, rigtig stolt!” fortalte en glad Lars Daneskov, inden han satte sig og læste første kapitel af bogen højt.

Tidligere på dagen havde Trolle og Tormod givet den gas i den store runde sal, både når de sang Thorbjørns Egners sange, og når de hyldede ham med hjemmebryggede sange. Den norske forfatter var tema for hele dagen og de dygtige sang- og balladekunstnere fik lynhurtigt børnene med på legen, og på kommando skiftevis hoppede børnene rundt eller baskede med vingerne som papegøjer fra Amerika. Nedergadeteatret opførte små scener fra Egners forfatterskab: Folk og røvere i Kardemommeby, Karius og Baktus og Dyrene i Hakkebakkeskoven.

De fleste børn fik i løbet af dagen fantasifulde ansigtsmalerier som havfruer, drabelige øgler, superhelte eller dødningehoveder, og mange havde også fået tegnet store ar og lagt bandager i førstehjælps-teltet. Der var også mange, der lagde vejen forbi både Den Hemmelige Hule og Målerkonen. Udstyret med en målestok, en bog til at lægge på hovedet af børnene og imponerende målebåndsseler holdt hun styr på, hvor høje de besøgende børn var, og hvor mange meter det sammenlagt gav. I alt var der omkring 300 mennesker, der lagde vejen forbi HK Hovedstaden.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK