HK Hovedstaden på Femina Live 2013

07. oktober 2013  |  Hovedstaden

Forum på Frederiksberg lægger hus til meget. I weekenden den 4.-6. oktober var det dog hverken Beyoncé eller Justin Bieber, der trak fulde huse. Der var i stedet damebladshygge for alle pengene med Femina Live-messe.

HK Hovedstaden deltog også. Der blev talt om karriere, efteruddannelse og barsel, og der var flere, der benyttede lejligheden til at melde sig ind.

Den store sal var fyldt op med sko-shops, tøjbutikker og information om wellness-ophold og skønhedsbehandlinger. En masse stande i overetagen var fyldt med madboder, hvor man kunne smage på alle mulige lækkerier og købe lidt flere med hjem. Midt i dette slaraffenland af ting der kan forsøde det moderne kvindeliv, havde HK Hovedstaden en velbesøgt stand for at fortælle de besøgende om, hvordan et HK-medlemskab kan styrke ens arbejdsliv.

I samarbejde med Dansk Kvindesamfund, der havde en stand lige over for, havde HK Hovedstaden også arrangeret to spændende oplæg på Femina Lives Lounge-scene. Fredag var det næstformand i HK Privat, Marianne Vind, der talte om, hvorfor HK som fagforening er optaget af at mødre og fædre deler barslen. Lørdag var det medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen, der foldede sig ud om samme emne og om ligestilling generelt.

Der er mange gode grunde til at dele barslen, men helt grundlæggende handler det om, at vi stadig ikke har ligestilling i Danmark. Det betyder blandt andet, at der stadig er stor forskel på hvad mænd og kvinder bliver betalt for det samme arbejde. Børnene er en væsentlig årsag til, at der bliver ved med at være forskel. Som Marianne Vind sagde: ”Alt for mange steder er det sådan, at kvinderne ikke får lønforhøjelse, hverken mens de er gravide, mens de er på barsel, eller det år de kommer tilbage. Det er lige tre år pr barn uden ekstra i lønningsposen!” Hun fortsatte med at fortælle om, hvordan mekanismerne går igen, når man ser på pensionen. Det er nemlig de færreste, der får pension indbetalt i den del af barslen, hvor de er på dagpenge. Udover den generelle lønforskel mellem mænd og kvinder er det med til at øge pensionsskævheden. Kvinder er markant fattigere som pensionister end mænd. Derfor giver det god mening for en fagforening at arbejde for mere barsel til mænd.

Når man ser bort fra det økonomiske, så ser Marianne Vind fædrebarsel som en stor gave at give sit barn. ”I stedet for at det kun er mor, der duer, så kan man give sit barn to primære omsorgspersoner. Som begge kan læse alle de små signaler, som barnet sender.” Faktisk er det også en stor gave til parforholdet. Helt konkret er der færre par, der bliver skilt blandt dem, der har delt barslen. Forklaringen er enkel: barslen giver far mulighed for at være den, der har styr på, om der er bleer, og mælk og rent tøj. Efterhånden som familien kommer til, at det er gymnastiktøj og legeaftaler, der skal holdes styr på, så er far ligeså tunet ind på det, som mor er. Når far og mor på den måde bliver vænnet til at dele ansvaret for familiens drift, så bliver der mere overskud til at holde i hånd og være kærester. Blandt de fremmødte blev der taget godt imod budskaberne fra oplægsholderne, og i HK Hovedstaden er man glade for, at så mange af de besøgende på Femina Live gerne ville tale både karriere og barsel til far.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK