Det roterer i de østjyske kommuner

09. oktober 2013  |  Østjylland

Jobrotation er blevet et vigtigt redskab til på én gang at få ledige i gang og ansatte uddannet – og alt tyder på flere projekter i den kommende byrådsperiode i både Aarhus, Silkeborg og Randers

Med flere hundrede millioner kroner til jobrotation har regeringen valgt denne effektive løftestang til at få ledige i gang og beskæftigede uddannet. Støttet af Enhedslisten har regeringen blandt andet satset på særlige jobrotationskonsulenter og øget tilskuddet til ledige i jobrotation. Det skal motivere flere arbejdsgivere til jobrotation, også inden for det private, og tal fra Arbejdsmarkedsstyrelsen viser da også, at antallet af projekter med jobrotation er steget markant.

I flere midt- og østjyske kommuner har jobrotation imidlertid allerede længe været på dagsordenen, og med regeringens satsning og lokal politisk vilje er jorden gødet til endnu flere projekter med jobrotation de kommende år.

Aarhus: ”Vi satser på jobrotation”

I Aarhus Kommune er der netop nu gang i det forberedende arbejde til et par projekter med jobrotation på HK-området, og de forventes at komme i gang i 2014. Det er ikke de eneste eksempler på jobrotation, der enten er i gang eller på vej i Aarhus:

- Vi har her i kommunen vedtaget en investeringsmodel på beskæftigelsesområdet, som blandt andet skal sikre større fokus på jobrotation. Det har allerede resulteret i flere projekter, og jeg vil gøre mit, for at vi også i den kommende byrådsperiode satser på jobrotation, siger rådmand Hans Halvorsen.

Det er der efter hans mening flere gode grunde til, og han betegner jobrotation som et unikt stykke værktøj, der alt for længe ikke var i brug. Og hvorfor lade et stykke unikt værktøj ligge ubrugt i værktøjskassen?

- Vi vil fortsat satse på jobrotation både internt i kommunen og som et redskab til uddannelse og opkvalificering på det private område. Jobrotation er jo en ordning med flere vindere og ingen tabere: Medarbejdere uddannes, arbejdspladserne får opkvalificeret arbejdsstyrken, ledige får fodfæste på arbejdsmarkedet og som samfund udnytter vi ressourcerne bedst muligt, siger Hans Halvorsen, der tidligere sammen med sine politiske kolleger fra de øvrige byer i 6-by samarbejdet opfordrede regeringen og arbejdsmarkedets parter til at skabe de bedst mulige forudsætninger for jobrotation.

Silkeborg: ”Jobrotation blev jo opfundet hos os”

I Silkeborg Kommune blev et større projekt med rotation for kommunalt ansatte HK’ere indledt ved indgangen til 2012, og et nyt projekt for HK’ere er nu i efteråret 2013 under udvikling. Foreløbig har 25 ledige deltaget i et informationsmøde og skal søge om vikariater. Herefter kan selve projektet gå i gang med efter uddannelse af administrativt personale ved Silkeborg Kommune. Ud over dette projekt har der været og er fortsat en række projekter med rotation for såvel kommunalt ansatte som og på det private område.

- Når vi satser så meget på jobrotation i Silkeborg Kommune skyldes det nok, at jobrotation jo blev opfundet hos os, så vi ved, at det giver resultater. Det har de seneste projekter bekræftet os i, siger borgmester Hanne Bæk Olsen, Silkeborg Kommune.

- Vi er samtidig udmærket klar over, at der også er nogle udfordringer i det her. Når fastansatte er på kursus, skal vikarer klare deres arbejde, og nogle gange får de undervejs fast arbejde. Det behøver ikke være på det område, de er i jobrotation på. Ofte ser vi, at ledige som følge af vikariatet opdager muligheder og kompetencer hos sig selv, der midt i forløbet fører dem videre og ind i fast job. Så skal der være andre ledige klar til at overtage vikariatet, men det er jo kun en positiv udfordring.

Hanne Bæk Olsen er ikke i tvivl om, at jobrotation også de kommende fire år vil fylde godt på dagsordenen i Silkeborg Kommune, når det gælder beskæftigelse og uddannelse:

- Det er det politiske signal, vi har sendt ud. Vi ved jo, at det virker, siger borgmesteren.

Randers: ”Stor tiltro til nyt og ambitiøst projekt”

I Randers Kommune har mere end 500 kommunalt ansatte HK’ere netop hver især fået afklaret, hvilke kompetencer, de har, og hvilke kompetencer, de gerne vil have. Det skal danne grundlag for en ambitiøs proces med løbende jobrotation, hvor den enkeltes ønsker så vidt muligt opfyldes.

Det nyeste projekt er en opfølgning på et tidligere rotationsprojekt på HK-området, og det glæder faglig konsulent i HK Østjylland, Henrik Gottlieb Hansen:

- Randers Kommune oprettede for år tilbage Center for Kompetenceudvikling og Jobrotation og ansatte nogle meget kompetente personer fra det tidligere Aarhus Amt. Denne særlige afdeling har i en længere periode været fødselshjælper for en række projekter med jobrotation, og vi forventer os meget af det seneste projekt, ikke mindst fordi det er forankret i ledelsen. Signalet er, at man vil det her i Randers Kommune, siger Henrik Gottlieb Hansen.

Han sidder i regionsrådet i Region Midtjylland, hvor han er valgt for Socialdemokraterne. Her er han formand for Det Midlertidige Udvalg vedrørende Arbejdsstyrke, Uddannelse og Efteruddannelse, og også med den kasket på glæder han sig over de østjyske projekter med jobrotation:

- Regionsrådet arbejder med projekter i eget regi og understøtter etablering af jobrotation og kompetenceløft i hele regionen på såvel det private som det offentlige område. Jobrotation er velegnet til at sikre det dobbelte kompetenceløft i arbejdsstyrken, og vi ved jo, at mange kortuddannede har behov for et løft, og at mange faglærte skal have flere kompetencer. Så fra regionsrådets side gør vi, hvad vi kan for at få konkrete projekter etableret i de respektive kommuner, siger Henrik Gottlieb Hansen.

Job og uddannelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK