Fagforeningen i Magasin: Der er styrke i fællesskabet

09. oktober 2013  |  HK Handel  |

I Magasin er langt de fleste medlemmer af HK HANDEL, men sådan har det ikke altid været. Derfor begyndte Landsklubben Magasin at være fagforening på en ny måde for et par år siden.

For nogle år siden kæmpede HK’erne i Magasin med en faldende organiseringsprocent.
– Vi var faldet lidt af på den. Alle fik jo alligevel det samme – uanset om de var medlemmer eller ej, men så tog vi en beslutning om at komme ud af starthullerne, fortæller Jette Frederiksen, der er formand for Landsklubben Magasin.
Hun og tillidsrepræsentanterne tog kontakt til HK HANDEL og sammen fandt de en ny måde at lave fagforeningsarbejde på. Medlemmerne skulle i centrum. – Vi havde ikke noget nyt og smart at hive op af hatten. Det nye var, at vi begyndte at snakke og interessere os for hvert enkelt nyansatte, fortæller Jette Frederiksen.

Jette F_Magasin

Arbejdet har resulteret i, at langt de fleste medarbejdere atter er medlem af HK HANDEL, og det har en stor betydning for arbejdspladsen fortæller formanden.
– Vi har mere gennemslagskraft over for ledelsen. De ved, at når tillidsrepræsentanten kommer med et krav, så er der rigtig mange, der står bag hende.

Der er styrke i fællesskabet

Den opsøgende personlige kontakt er i dag indarbejdet som de tillidsvalgtes vigtigste værktøj, og det kommer der oftest en virkelig god dialog ud af.
– Mange ved slet ikke, at de vil stå uden hjælp, hvis de bliver fyret og ikke er medlemmer af HK HANDEL. Det er jo os, der har forhandlingsretten. Når vi oveni fortæller dem, at vi også kan hjælpe med eksempelvis at tjekke lønsedler, og at der er en tillidsrepræsentant i hver butik, så begynder de fleste at tænke, at det er en god idé at være medlem af HK HANDEL, siger Jette Frederiksen.
I samtalen kommer de også altid ind på betydningen af at være en del af et fællesskab.
– I vores lokalaftale har vi jo forhandlet os frem til en masse goder. Dem nyder vi jo alle sammen – også dem, der ikke er medlemmer, men når jeg så siger, at det måske er en god idé ikke kun at nyde, men også at yde, så er det noget, de fleste bakker op om – også de unge.
Indimellem kan det dog være lidt svært at være den opsøgende tillidsrepræsentant. Tillidsrepræsentanterne og klubbestyrelserne har derfor taget kurser i HK HANDEL, hvor de har lært, hvordan man tager snakken med nye kollegaer.

Tillidsrepræsentanterne er tydelige

Den høje organiseringsprocent i Magasin er også medvirkende til, at der er meget få faglige konflikter. Man taler meget med hinanden – og tillidsrepræsentanterne er tydelige, og tager sig af potentiel uro, inden den udvikler sig.
– For nylig blev vi eksempelvis opmærksomme på, at medlemmerne syntes, at deres rabat var blevet udhulet, fortæller Jette Frederiksen.
Derfor tog Landsklubben initiativ til at forhandle en ny rabat, så de ansatte nu også får medarbejderrabat på allerede nedsatte varer –’rabat med rabat'.
– Det handler om at fornemme, hvis der er den mindste uro i stormagasinet og så sætte ind, inden det udvikler sig, siger Jette Frederiksen og nævner, at uro kan opstå, hvis der kommer en ny leder, der i misforstået loyalitet forsøger at få nogle ’hurtige stjerner i bogen’ hos Magasin.
– Den leder får nogle frustrerede medarbejdere, og det skal der tage fat i hurtigt, og det gør vi, siger Jette Frederiksen og tilføjer, at langt den meste uro skyldes misforståelser.

– HK er en tryghed, jeg ikke vil undvære

Poul_Magasin

Poul Korsgaard Andersen har været medlem af HK HANDEL i over 30 år, og som årene går kan han mærke, at medlemsskabet giver ham en tryghed, som han ikke vil undvære.

– Vi har det jo egentlig godt, men derfor er der jo ingen grund til at lulle sig søvn, siger Poul Korsgaard Andersen.
Han er 57 år og har fejret sølvbryllup med sin arbejdsplads Magasin i Århus, og i takt med årene er det blevet stadig vigtigere for ham at være medlem af HK HANDEL.
– Det giver mig en tryghed, som jeg kan mærke bliver stadig vigtigere for mig, efterhånden som jeg bliver ældre. I dag føler jeg mig mere sårbar, end da jeg var ung. Poul Korsgaard Andersen hæfter sig ved, at selv om det går godt i Magasin, så er der generel krise i detailbranchen, så man kan aldrig vide sig helt sikker.
– Magasin er jo sat i verden for at tjene penge, og hvis jeg får brug for juridisk hjælp, så ved jeg, at jeg kan få den i HK HANDEL.

HK er meget synlige

I de senere år har Poul Korsgaard Andersen engageret sig mere og mere i fagforeningsarbejdet, og begrebet solidaritet står stadig stærkere for ham.
– Det er vigtigt at have et fællesskab, hvor vi kan støtte hinanden, når der skal kæmpes om for eksempel indholdet i en ny overenskomst.
Poul Korsgaard Andersen er glad for, at HK HANDEL har fået sat et så tydeligt aftryk på overenskomsten, og at der er mange goder i hverdagen, som kan tilskrives HK’s kamp – blandt andet at han og kollegerne kan tage en kop kaffe og et rundstykke hver morgen, og at de kan gå til læge og tandlæge i arbejdstiden.
– Og så betyder det en masse, at HK er synlige. De kommer tit rundt og spørger til, hvordan vi har det – og man kan altid ringe, hvis der er noget.

Handel

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK