Hver femte kommune skruer op for administrationen selvom de er presset til at spare

11. oktober 2013  |  HK Kommunal  |

Livremmen er strammet helt ind, og der skal falde opgaver fra, hvis kommunerne mener der skal skæres mere i det administrative personale, lyder det fra Bodil Otto til Ugebrevet A4.

En ud af fem kommuner har måttet styrke administrationen med flere medarbejdere per indbygger mellem 2009 og 2012. Det viser en opgave, som Ugebrevet A4 har lavet på baggrund af kommunale nøgletal fra Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Og det er der en god grund til, lyder det fra KORAs kommunalforsker, Kurt Houlberg.

- Forudsætningerne fra første gang, man begyndte at tale om det her med at effektivisere administrationen tilbage i 2008, er simpelthen ændret radikalt. Den økonomiske krise har gjort, at selvom kommunerne generelt reducerer administrationen, er de stadig nødt til at udvide med flere sagsbehandlere. Der er jo flere kunder i butikken, end der ville være under normale konjunkturer, siger han til Ugebrevet A4.

Bodil Otto: De har presset citronen nok

Både 2020-planen og økonomiaftalen med kommunerne dikterer, at kommunerne frem til 2014 skal skære halvanden milliard kroner ud af de cirka 38 milliarder kroner, som de årligt bruger på administration. Men det kan vise sig at blive en svær øvelse. Især hvis serviceniveauet skal opretholdes, mener Bodil Otto.

- Medarbejderne løber langt, langt stærkere, end de gjorde tidligere. Der er i den grad effektiviseret på den borgernære administration. Hvis de bliver ved med at skære, så kan det mærkes direkte hos borgerne. De har presset citronen nok på det område, siger hun til Ugebrevet A4 og uddyber:

- I bund og grund handler det om, at vi ikke kan løse de samme opgaver, hvis der bliver effektivisteret yderligere. Det kan ikke lade sig gøre, med mindre der samtidig falder nogle opgaver væk.

DJØF bakker op

Hun får opbakning af formanden for de kommunalt ansatte i juristerne og økonomernes forbund, DJØF, Lars Qvistgaard.

- Min bekymring er, at organisationerne bliver stressede, og det hæmmer produktiviteten, siger Lars Qvistgaard til Ugebrevet A4. Også Dragør Kommunes borgmester Allan Holst, mener, at smertegrænsen er nået. Dragør er en af de kommuner, der har skåret i perioden.

- Overskriften hedder stadig bedst og billigst, men jeg mener ikke, vi kommer yderligere ned, hvis man ser på personaleforbrug. Der er jo en smertegrænse for, hvor få medarbejdere, man kan have til at løse opgaverne, siger han.

Læs hele historien og se danmarkskortet over besparelser hos Ugebrevet A4.

Politik