Skal tynde slanke sig, Poul Dahl?

14. oktober 2013  |  Østjylland  |  Hans-Henrik Hansen |  Viggo Thinggaard

Venstremanden Poul Dahl mener, at administrationen i Silkeborg Kommune skal slankes. Der skal være plads til flere varme hænder frem for kolde hænder, mener politikeren.

Så er det, vi gerne vil spørge Poul Dahl: Mener du, at tynde skal slanke sig? Kommunens administration har nemlig allerede slanket sig betragteligt, og administrationen ligger under landsgennemsnittet, faktisk hele 23 procent. I kroner er det i landet som helhed 5835 kroner pr. indbygger, mens tallet i Silkeborg Kommune er 5023 kroner.

Nu er Poul Dahl ikke den første, der vil spare på administration. Gang på gang fremstilles administrationen som den evige mulighed for nye besparelser. Erfaringerne siger bare, at hver gang man sparer på administrationen, bliver det nogle andre, der administrerer. Der bliver ikke mindre administration.

I HK bryder vi os ikke om begreber som varme og kolde hænder, vi vil hellere tale om nødvendige hænder. Alle tandhjul griber ind i hinanden og får dagligdagen til at fungere, og alle faggrupper er afhængige af hinanden. I øvrigt ligger der en forældet tankegang bag snakken om kolde og varme hænder. I dag er 80 procent af HK’ernes arbejdstid borgerrelateret. Den tid er for længst forbi, hvor administrativt personale sad gemt langt væk på halvmørke kontorer og intet havde med borgerne at gøre. I dag har de tværtimod masser af kontakt med borgerne, og alene af den grund kan man ikke dele op i kolde og varme hænder. Skal man alligevel bruge terminologien, kan man sige, at hvis man fjerner administrativt personale, bliver der flere kolde opgaver til de varme hænder. Det går ud over borgerne, når højt uddannede faggrupper skal bruge tid på at administrere. Det er dårligt købmandsskab for kommunen, og det minimerer den enkelte faggruppes kerneydelser.

Derfor har vi et forslag til dig, Poul Dahl, og til alle andre, der gerne vil spare på administrationen: Tænk omvendt og se på, hvilke administrative opgaver, der i dag løses af pædagoger, lærere og andre faggrupper, og lad dem i stedet udføre af det personale, der er uddannet til det, nemlig HK’erne. De kan alligevel gøre det både hurtigst og mest effektivt.

Det har længe været moderne at sætte lighedstegn mellem administration og bureaukrati. Gør man det, er det mere legalt at skære i administrationen, for hvem bryder sig om bureaukrati? I virkelighedens verden er der imidlertid skåret så meget, at skærer man yderligere, skubber man bare endnu flere administrative opgaver over til andre faggrupper. Arbejdet skal jo gøres, opgaverne forsvinder ikke. Derfor: Skub i stedet flere administrative opgaver tilbage, hvor de hører hjemme: Hos det administrative personale.

Af Hans-Henrik Hansen, formand for HK Kommunal Østjylland og

Viggo Thinggård, formand for HK Østjylland