Synspunkt: Når det bliver for dyrt at spare

14. oktober 2013  |  Midt

Det synes dobbelt dumt, når et offentligt initiativ fører både forringelse af service og tab af fælles ressourcer med sig. Det er "stordrifts-monstret" Udbetaling Danmark det bedste eksempel på.

Af: Pia Tørving, formand for HK/kommunal Midt og medlem af Regionsrådet for Syddanmark (S)

I det offentlige, herunder det kommunale system, bør det naturligvis altid være et mål at bruge de fælles midler bedst muligt. Hver en krone skal vendes rigtigt, så vi får den bedste og mest borgernære service ud af vores ressourcer. Med etableringen af Udbetaling Danmark har vi et eksempel på præcist det modsatte: Udbetaling Danmark (UD) har betydet tab af både borgernær service OG tab af ressourcer.

For ideen om centrale udbetalingscentre fungerer ikke i praksis. Hverken servicemæssigt eller økonomisk. Tanken om stordrift fører helt konkret til en fremmedgørelse i forhold til den enkelte borger. For eksempel når denne ønsker at følge op på en udbetaling eller manglen på samme, men mødes med en upersonlig og uengageret service. Nuvel, der findes sikkert gode historier, men der er for mange med en kedelig vinkel. Det har samtidig vist sig svært for UD at skabe den samme effektivitet, som de tidligere kommunale arbejdspladser (afdelinger) lagde for dagen, når det gjaldt inddrivning af offentlig gæld. UD’s provenu er i nogle tilfælde og i en række kommuner langt lavere, end det tidligere var tilfældet – ja, det er faktisk katastrofalt lavt.

Tab af nærhed
Netop tabet af nærhed er i denne sammenhæng både konsekvens og forklaring. For på den ene side mister borgeren en fornemmelse af nærhed og tilgang til det offentlige, fordi udbetalingen er centraliseret. På den anden side er samme tab af nærhed den sandsynlige forklaring på, at det er svært for UD’s inddrivningscentraler at skabe de samme resultater som i kommunalt regi.

Har Udbetaling Danmark-systemet ikke spillet fallit, når det både fører forringelse af service og store tab af indtægter med sig?

Sandhed med modifikationer
Den borgerlige tanke om, at ”…central stordrift og privatisering vil altid betyde større effektivitet…” synes i dag at være en sandhed med modifikationer, når det gælder offentlige og kommunale løsninger. Vi har snart oplevet mange eksempler på aktiviteter og services, der har været lagt ud til private aktører i udliciteringens hellige navn, for så efter kortere eller længere tid at blive hentet tilbage igen.

Ganske enkelt fordi tab af service, kvalitet og nærhed slet ikke stod mål med de reelle besparelser.

Ringe trøst for kommunalt ansatte
Nu kunne man stå i hjørnet med en løftet pegefinger og sige ”…vi sagde det jo” eller ”…selvfølgelig ville det gå sådan”. Det er der ingen grund til, da det kun vil være en ringe trøst for de mange tusinde kommunalt ansatte, der har mistet deres job på den konto.

For ikke alle får deres job tilbage, når pilen pludselig peger den anden vej igen. Når det borgerlige Danmark endnu engang må erkende, at privatisering og centralisering ikke altid er vejen til effektivisering. Udbetaling Danmark er kun ét eksempel, og der er alt for mange andre eksempler, hvor én indgang til det offentlige er blevet til ingen indgang. Hvor der tabes både service og ressourcer.

Ja, det kan såmænd sagtens blive alt for dyrt at spare.......