HK vil arbejde for en ny hovedorganisation

16. oktober 2013  |

Udviklingen af LO og forslag om en ny samlet hovedorganisation tegner til at blive en af de store diskussioner, når HK holder kongres 24. til 26. oktober. En kongres som også ventes at sætte en række nye ydelser til medlemmerne på hylderne.

Af Niels Møller Madsen

På sigt bør der kun være én hovedorganisation i Danmark i stedet for de to nuværende LO og FTF. Indtil det sker, skal vi være klare i vores krav til, hvad LO skal levere, og LO skal også selv udvikle sig. Det mener HK’s formand Kim Simonsen.

Formandens udmelding kommer bl.a., fordi HK/Kommunal har fremsat forslag om, at en HK-sektor skal kunne melde sig ud af LO uden at spørge HK/Danmark først. Forslaget er favorit til at blive det mest diskuterede på HK’s kongres fra den 24. tilden 26. oktober.

Bodil Otto, formand for HK/Kommunal, begrunder forslaget med, at LO har haft for lidt fokus på funktionærområdet.

- Vores overordnede hovedønske er, at vi kun har én hovedorganisation i Danmark. Vi synes, at der skal mere fokus på funktionærområdet og på de højereuddannede, end LO har haft hidtil. Mange medlemmer i HK/Kommunal føler, at de har mere tilfælles med organisationerne i FTF, end de har med LO’s medlemsforbund. Vores forslag til kongressen rejser spørgsmålet, om det er HK/Danmarks anliggende at bestemme, om en HK-sektor skal være medlem eller ej, siger Bodil Otto.

Kim Simonsen advarer imod, at HK bruger meget tid på strukturdebatter om forholdet til LO.

- Efter min mening hører HK hjemme i LO og ingen andre steder. Man kan altid diskutere, om LO udfører det rigtige arbejde, og om LO kan gøre det bedre. Den diskussion ser jeg frem til. Men at skabe usikkerhed om HK’s tilknytning til LO vil uvægerligt føre til, at vi igen kigger indad og diskuterer struktur –frem for at have blik for medlemmernes behov og virkelighed, siger han.

- HK’s endemål er, at vi får skabt én stærk hovedorganisation i Danmark, som kan modsvare de udfordringer, som en globaliseret verden konstant udsætter os for. Indtil det sker, skal vi stille krav til LO om at være mere synlig, nytænkende og visionær. Og naturligvis skal LO tage bestik af den voksende veluddannede medlemsskare, siger Kim Simonsen.

Kongres 2013