Vrede handelsskoleelever i aktion mod erhvervsuddannelsesreform

17. oktober 2013  |  HK Handel  |

Sat i bås med en andenrangs uddannelse. Her er det Toni Nicolaisen fra Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, der demonstrerer mod regeringens erhvervsuddannelsesreform på Kultorvet i København. HK HANDEL bakker op om problematiseringen.

Landssammenslutningen af Handelsskoleelever (LH) satte i dag et kritisk fokus på regeringens udspil til en erhvervsuddannelsesreform. Det skete med tre happenings på Kultorvet i København.

- Vores uddannelse vil både blive forringet og halveret af reformen, derfor var det vores mål at få forbipasserende til at stoppe op og snakke, så vi kunne fortælle om, hvor problematisk vi finder reformudspillet, siger Trine Simmel, politisk udvalgsformand i LH.

Pige i kasse på Kultorvet

Handelsskoleeleverne nåede det mål ved at bruge symboler på forringelserne i form af en trappe med manglende trin, en lukket dør med matematiske ligninger og lyrik samt handelsskoleelever i flyttekasser. De tre symboler dækker over henholdsvis en halvering af grundforløbet i den merkantile uddannelse, nye adgangskrav samt at eleverne mener, at reformen sætter handelsskoleuddannelserne i bås som en andenrangs uddannelse.

I HK HANDEL er formand Per Tønnesen enig i, at det er stærkt problematisk at halvere grundforløbet i den merkantile uddannelse:

- Det er en dårlig idé at fjerne skolegang fra de merkantile uddannelser. Vi frygter, at virksomhederne vil gå efter unge med en gymnasial uddannelse og vælge de kortere uddannede fra. Derudover har halveringen konsekvenser for elevernes mulighed for at bruge uddannelsen som adgang til den nødvendige videreuddannelse senere i livet, siger formand Per Tønnesen, HK HANDEL.

Pige i kasse og trappestige på Kultorvet

Det er svært at række efter stjernerne, når flere trin på uddannelsesstigen bliver skåret væk, og handelsskoleelever bliver sat i bås som andenrangsstuderende. Her er det Lisa Kramme og Toni Nicolaisen fra Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, der demonstrerer mod regeringens erhvervsuddannelsesreform på Kultorvet i København.

Foto: Karin Meldgaard Henriksen

Handel Uddannelse