Jobformidling? Søg på internettet

18. oktober 2013  |

90 procent af HK’s ledige har aldrig oplevet, at jobcenter, a-kasse eller privat aktør har formidlet kontakt om ordinært arbejde, viser ny medlemsundersøgelse. De tre instanser melder hus forbi. Jobformidling er ikke vores opgave, lyder det enstemmigt.

Går du og tror, at beskæftigelsessystemet er til for at skaffe dig arbejde, hvis du bliver ledig, så kan du godt tro om igen. Systemet sørger til gengæld for at kontrollere, om du søger arbejde, som du skal for at få dagpengene. Det sørger for at aktivere dig i virksomhedspraktik eller job med løntilskud. Og det sørger for at udbetale dagpengene. Arbejdet må du selv skaffe dig.

Ni ud af ti af HK’s ledige har aldrig oplevet, at jobcentret, privat aktør eller a-kassen har formidlet kontakt til en arbejdsgiver om et ordinært job. Det fremgår af undersøgelsen, ”Stemmer fra jobkøen 4, som HK netop har foretaget blandt forbundets ledige medlemmer.

Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats nævner ellers udtrykkeligt henvisning til arbejde som et middel jobcentre kan tage i brug. Men alle tre instanser melder hus forbi. Ingen mener, at de har kerneopgaven at formidle job til de arbejdsløse. De skal ikke formilde job til ledige.

Det siger loven

Paragraf 5 stk. 2. i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats omtales jobcentrenes opgave med at bistå de jobsøgende således: ”Bistanden kan bl.a. ske ved at, en eller flere arbejdssøgende efter aftale med en arbejdsgiver direkte henvises til et konkret job (…)”

Måske er det skuffelsen over det faktum, der er årsagen til, at langt de fleste ledige ikke ser lysere på deres jobudsigter, efter kontakten med jobcenter, a-kasse og anden aktør. For det viser undersøgelsen også: To ud af tre ledige svarer nej til, hvorvidt de efter kontakten med en af de tre instanser, ser lysere på deres jobudsigter.

Urimelig kritik af jobcentrene

Jacob Bundsgaard (S) er borgmester i Aarhus og formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg er ikke overrasket over undersøgelsesresultatet ikke.

- De fleste har helt naturligt et billede af, at jobcentrene er jobformidlere. Men det er de kun i lille omfang. Man skal ikke kritisere jobcentrene for at løse en opgave dårligt, som de ikke har. De skal i bund og grund lave kontrol og opkvalificering, siger han og forsvarer også medarbejderne i jobcentrene:

- Medarbejderne, herunder også de HK-ansatte, er udsat for helt urimelig kritik. De gør et rigtig godt stykke arbejde ude i jobcentrene på svære betingelser med at opkvalificere ledige og sikre, at de ledige kommer godt i gang igen, siger Jacob Bundsgaard, der medgiver, at det for den uindviede kan virke mærkeligt, at jobcentrene ikke formidler job til de ledige.

- Det kan lyde en smule paradoksalt, og det bliver formentligt også lavet om, siger han og forklarer:

- Den tidligere regering besluttede, at jobformidling skulle ske uden for jobcentrene på Jobnet. Det var ikke noget, jobcentrene skulle bruge kræfter på. Tanken var, at matchingen mellem den ledige og de ubesatte stillinger foregik på nettet, nemlig på Jobnet. Og at det kun var, hvis der var noget specifikt, der talte for det, så skulle jobcentrene ind over, siger Jacob Bundsgaard, der glæder sig over, at der er udsigt til en reform af systemet.

- Jeg er rigtig glad for, at man nu har ændret signaler på Christiansborg. Der kommer en reform i løbet af foråret, hvor der er lagt op til, at jobcentrene får en langt stærkere virksomhedskontakt, siger han.

HK’s a-kasse: Chokerende tal

Modsat Jacob Bundsgaard, er direktør Bo Gatzwiller fra HK’s a-kasse overrasket over, at så få ledige har fået formidlet kontakt til arbejdsgivere.

- Det er chokerende tal. Jeg vidste det godt i forhold til a-kassen, fordi vi næsten kun formidler job, når arbejdsgiverne henvender sig. Resultatet af undersøgelsen bekræfter, at der er noget galt. Vi synes, at vi kan gøre det bedre i HK, og vi må gøre en yderligere indsats. Vi har allerede planer om at løfte vores jobformidling. Vi har allerede indført HK KvikStart (hjælp til opsagte i opsigelsesperioden, red.), og næste trin i raketten er jobformidling, siger han.

- Vi synes faktisk, at vi har et godt samarbejde med arbejdsgiverne på en lang række felter, og det vil vi til at udnytte til en dialog om ledige stillinger. Vi har en anden adgang til arbejdsgiverne end jobcentrene, og et andet renomme. A-kassen vil gerne være garant for, at de ledige, som vi sender ud, også leverer varen i forhold til de opgaver, der bliver beskrevet, siger Bo Gatzwiller.

Mangelfuldt samarbejde

HK’s formand Kim Simonsen mener, at tallene fra undersøgelsen viser, kontakten og samarbejdet mellem virksomhederne og de instanser, som skal hjælpe ledige tilbage til arbejdsmarkedet, er meget mangelfuld.

- Arbejdsgiverne sender ikke jobordrer ind til hverken jobcentre eller HK’s a-kasse. Det virksomhedsopsøgende arbejde resulterer sjældent i at skabe kontakt mellem ledige og virksomhederne. Og jobcentrene er tvunget til at bruge 3/4 af tiden foran computeren til administrativt arbejde og kontrol. A-kasserne yder primært vejledning, vurderer rådighed samt udbetaler dagpenge. Det gør det ikke altså ikke nemmere at være ledig og finde et nyt job, siger Kim Simonsen, der ser frem til den reform af beskæftigelsesindsatsen, som regeringen har lagt op til.

Om undersøgelsen

Stemmer fra jobkøen 4 er en webbaseret spørgeskema- undersøgelse og blev via mail udsendt til 11.736 ledige medlemmer af HK’s a-kasse i uge 38-39. 2.191 besvarede spørgeskemaet.

90 procent har ikke fået formidlet kontakt til arbejdsgiver

Jobformidlingsgrafik

Har du oplevet at jobcentret formidlede kontakt til arbejdsgivere om ordinært job (ikke løntilskudsjob eller virksomhedspraktik)? Kilde: "Stemmer fra jobkøen", medlemsundersøgelse om ledighed og aktivering, HK/Danmark, oktober 2013.

Arbejdsmarked HK-medlemmer Stemmer fra jobkøen Ansættelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK