Østjyske politikkere deler fokus med HK

21. oktober 2013  |  Østjylland

Der er bred politisk opbakning til HK’s krav om ordentlige overenskomstforhold, flere lærlinge og elever
og mere jobrotation i de østjyske kommuner. Det fremgår af resultatet af den
spørgeskemaundersøgelse, der gengives i HK Østjyllands medlemsblad

HK Østjylland sætter i den kommunale valgkamp fokus på fire punkter i kommunernes politik, som har særligbetydning for fagforeningens medlemmer. For at afdække holdningerne til disse fire spørgsmål blandt de lokalekandidater, udarbejdede fagforeningen en spørgeskemaundersøgelse til de opstillede partier og lister i RegionMidtjylland og de ni østjyske kommuner.

Resultatet var godt nyt for HK Østjyllands medlemmer: Et overvældende flertal (ca. 90%) af politikerne fraVenstre, Konservative, Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten svarede ”ja” til at arbejde for tre affokuspunkterne:

• Udliciterede drifts- og anlægsopgaver skal udføres på danske overenskomstforhold
  • Virksomheder, der arbejder for kommunen, skal forpligtes til at ansætte elever
  • Der bør iværksættes flere jobrotationsordninger på både de private og offentlige arbejdspladser

Viggo Thinggaard HK Østjylland

Viggo Thinggård

Politikerne blev afkrævet et klart ”ja” eller ”nej” til spørgsmålene, så det er muligt at se, om man overordnet set er positivt indstillet over for HK’s forslag, men der findes naturligvis nuancer i partiernes holdninger, og de fremgår i et vist omfang af de kommentarer, som politikerne fik mulighed for at sende med deres svar.

- Vi har dermed et godt og positivt udgangspunkt for det arbejde, vi i HK Østjylland går i gang med straks eftervalget, nemlig at indlede en dialog med regionen og kommunerne om, hvordan vi får de gode intentioner ført ud i livet, siger formand Viggo Thinggård, HK Østjylland.

På et punkt kan han dog regne med en ekstra udfordring i kommuner med borgerligt flertal. Venstre, Konservative og til dels Radikale angiver typisk, at de bakker op om KL’s linje i de kommende overenskomstforhandlinger. Det tyder på, at HK og den øvrige fagbevægelse må sætte deres lid til venstrefløjen for at sikre forhandlingsretten og tillidsrepræsentantbeskyttelsen.

Mens svarprocenten fra Venstre, Konservative, De Radikale, Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten har været højnok til at kunne konkludere på partiernes overordnede politik, har kun ganske få af lokallisterne meldt tilbage. Liberal Alliance og Dansk Folkeparti har helt undladt at medvirke i undersøgelsen.

Farvel til det trykte medlemsblad

Det er i øvrigt sidste gang, medlemmerne af HK Østjylland modtager et trykt blad med nyheder, reportager og information fra afdelingen. Fremover vil den slags kommunikation ske via de digitale medier, som giver afdelingen nye og flere muligheder.

-Vores kontakt til medlemmerne bliver altså ikke ned prioriteret, tværtimod. Vi kan ved at satse anderledes bruge vore midler mere målrettet og mere fleksibelt, skriver Viggo Thinggård i bladet.

Politik