Kender du til ordblindhed blandt kollegerne?

22. oktober 2013  |  HK Handel  |

Som tillidsrepræsentant kan du gøre en forskel for ordblinde og andre kolleger, der kæmper med at læse og skrive og bruge IT-redskaber.

Arbejdsmarkedsstyrelsen sætter fra uge 43 og året ud fokus på nye muligheder for ordblinde og andre, som har svært ved at læse og skrive. Det sker med den landsdækkende informationskampagne ”Videre i teksten”. Formålet er at motivere til at udforske de nye muligheder, som findes i form af undervisning og IT. Og her kan du som tillidsrepræsentant være den afgørende indflydelse.

Som tillidsrepræsentant er du ofte den, der ved hvilke medarbejdere, der har problemer. Det ses typisk i mails, papirer, ansøgninger, der skal udfyldes. Og du kender til de afværgestrategier, som kolleger benytter for at undgå at komme til at læse og skrive foran andre. For eksempel at få andre til at udfylde skemaer eller gemme udleveret skriftligt materiale til senere.

Du har altså muligheden for at tage et initiativ, der kan gøre en kæmpe forskel.

Hvad kan du gøre som tillidsrepræsentant?

• Få ledelsen med på ideen om opkvalificering.
  • Kontakt din fagforening og få etableret kontakt mellem fagforening, arbejdsplads og den lokale udbyder af undervisning. Det hedder ordblindeundervisning (OBU) eller FVU (Forberedende Voksenundervisning) og det foregår typisk via Voksenundervisningscentre (VUC) eller AOF. Skolen skal helst inddrages lige fra starten.
  • Lav mundtlige informationsmøder på arbejdspladsen: Her orienteres om det at være ordblind, muligheder for kurser og hjælpemidler. Husk: Også ledere og mellemledere kan være ordblinde.
  • Skriftlig information eller invitation skal være som en enkel løbeseddel, alle kan læse. Eller korte og målrettede foldere. Man kan også lave en kort informations-DVD, som afspilles der hvor medarbejderne har deres gang.
  • Brug tidligere deltagere i kurser til at fortælle. Det er troværdigt, skaber identifikation og er effektivt til at få andre til at komme ud af busken.

Første trin i forløbet

Første trin er en test, der afklarer, hvilken form for undervisning kollegerne har behov for: specifik ordblindeundervisning eller mere generel undervisning i dansk og/eller matematik for ikke-ordblinde.

Undervisning: Hvor og hvordan

• Stil krav til skolen om, at der skal indgå IT-værktøjer i undervisningen. Læreren skal hjælpe kursisterne med at ansøge om hjælpemidler.
  • Det føles tryggere for mange at gå til undervisning i fagforeningens lokaler end på en skole. Det kræver adgang til internet, printer, projektor mv.
  • Undervisning kan også foregå på arbejdspladsen. Her kan du som tillidsrepræsentant være synlig, nærværende og støttende overfor den enkelte kollega.
  • Den optimale undervisning er dagundervisning, for eksempel en dag om ugen over 20 uger.
  • Er medarbejderne ikke nogenlunde rutinerede i IT, bør der være en introduktion til grundlæggende IT. Det er ikke hensigtsmæssigt at skulle lære to ting på én gang.

Hvem betaler for kurser og uddannelse?

• Fagforening og tillidsrepræsentant kan hjælpe virksomheden med at søge lønrefusion for den tid, medarbejderne er på kursus.
  • Skolen skal sørge for ansøgning om SVU (Statens Voksenuddannelsesstøtte) til ordblinde.
  • Det er også muligt gennemføre kurser som selvvalgt uddannelse, som overenskomsten kan give ret til.
  • Der kan også søges om støtte fra uddannelses- og kompetencefonde. Fagforeningen kan vejlede om det.
  • Jobrotationsordningen, som giver offentligt tilskud til en ledig jobrotationsvikar, mens medarbejderne er på uddannelse, kan også være en mulighed. Tal med Jobcentret om det.
  • Find mere information på hjemmeside for kampagnen ”Videre i teksten”.
  • For printet materiale kontakt kommunikationschef i HK HANDEL Rudi Skov Damkjær på 44rd@hk.dk
  • Kontakt din lokale HK-afdeling på 70 11 45 45 for at få hjælp med lønrefusion, overenskomstspørgsmål, kompetencefonde el lign.

Tillidsrepræsentant