Det grå guld kommer ikke til jobsamtale

23. oktober 2013

Ansøgninger fra ældre ledige sorteres i stort omfang fra, når arbejdsgivere skal indkalde til jobsamtaler. Det viser ny undersøgelse fra HK, som nu foreslår, at dagpengereglerne lempes for ledige over 50 år.

Ledige over 50 år ser mere dystert på jobudsigterne end deres yngre kolleger.

Af Niels Møller Madsen

50 års fødselsdagen fejres ofte med pomp og pragt. Nyd festen, hvis du er på vej til de 50. For med mindre du er i arbejde og har dit på det tørre, så bliver det nok ikke bedre.

I hvert fald ikke, hvis du er ledig og søger job.

Over 50 årige ledige HK’ere oplever i langt højere grad end deres yngre kolleger, at jobansøgningen ikke giver pote i form af en jobsamtale. Det viser en undersøgelse, som HK har foretaget blandt sine ledige medlemmer i september.

Ifølge undersøgelsen kommer alle HK’s ledige uanset alder lige ofte til jobsamtale – frem til de bliver 50 år. To ud af tre af de 20 til 49 årige har således været til en eller flere jobsamtaler det seneste år. Men så stopper successen også. Til sammenligning har kun lidt over halvdelen af de +50 årige og bare hver tredje af de +60 årige været til en eller flere jobsamtaler det seneste år.

Og forskellen skyldes ikke, at de ældre ledige søger job i mindre omfang, end deres yngre kolleger. Undersøgelsen viser nemlig, at HK’s ledige søger job med samme intensitet på tværs af aldersgrupperne.

HK: Særlige regler for ældre ledige

Mette Kindberg, næstformand i HK, er ikke overrasket over, at ældre ledige har større problemer end de yngre årgange med at skaffe sig job.

- Der sker en helt urimelig og uacceptabel behandling af job-søgere over 50. Desværre er det jo ikke nyt, at ældre ledige har sværere ved at vinde fodfæste på arbejdsmarkedet igen, hvis de først mister jobbet. På den baggrund finder jeg det meget betænkeligt, at der er overvejelser om at fjerne seniorjobordningen for de ledige, der mister jobbet et par år før, de kan gå på efterløn, siger hun og mener, at det kan blive nødvendigt at indføre særlige regler for de ældre ledige.

- I HK foreslår vi regeringen, at de graver dybt i værktøjskassen efter tiltag, der kan hjælpe dem over 50. Man kan ikke på den ene side svinge pisken med forkortet dagpengeperiode og senere pensionsalder. Og så samtidig se gennem fingre med aldersdiskrimination på arbejdsmarkedet, fastslår Mette Kindberg.

Konkret foreslår HK, at dagpengeretten forlænges til f.eks tre år for den del af arbejdsstyrken, som er over 50 år. Derudover foreslår HK en halvering af genoptjeningsretten, og at uddannelse talte med i genoptjeningen.

Udbredt usikkerhed

Den manglende succes med jobsøgningen synes at smitte af på de +50 årige lediges syn på jobudsigterne. Undersøgelsen viser nemlig, at HK’s ledige over 50 år ser væsentlig mere dystert på deres jobsituation end deres yngre kolleger.

Hver tredje over 50 år og mere end 40 procent af de over 60 årige ledige regner således ikke med at kunne opretholde eller genoptjene retten til dagpenge under de nye skrappe regler, hvor man skal have et års fuld beskæftigelse inden for tre år for at få dagpengeret.

Undersøgelsen viser samtidigt en udbredt usikkerhed omkring dagpengeretten på tværs af aldersgrupperne, hvor mere end hver fjerde svarer ”ved ikke” til spørgsmålet ”Der kræves nu et års beskæftigelse på fuld tid inden for tre år, hvis man skal opretholde eller genoptjene retten til dagpenge. Hvad betyder det for dig? ”

Dagpengene i fare

I forlængelse heraf vurderer markant flere af de ældre ledige, at det bliver svært for dem at finde arbejde, inden deres dagpengeret (nu på to maksimum to år) udløber.

- De ledige i denne gruppe har særlig behov for service og hjælp fra systemet, så de kan komme i job igen. Jeg kan ikke gentage ofte nok, at jobcentre og a-kasser må være langt mere opsøgende og offensive i forhold til arbejdsgivere. De må agere netværk for de ledige og skabe forbindelse mellem de ledige og de ledige job. Grå guld-betegnelsen er ikke forkert – de +50 årige kan en hulens masse og vil det også. Arbejdsgiverne skal bare opdage det. Og der kommer vi i a-kaserne og jobcentrene ind i billedet, siger Mette Kindberg.

Om undersøgelsen

"Stemmer fra jobkøen 4" er en webbaseret spørgeskema- undersøgelse og blev via mail udsendt til 11.736 ledige medlemmer af HK’s a-kasse i uge 38-39. 2.191 besvarede spørgeskemaet.

Ansættelse Arbejdsmarked Ligestilling Fyret Stemmer fra jobkøen

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK