Spidskandidater til debat med HK Hovedstadens seniorer

23. oktober 2013  |  Hovedstaden  |

Det var to meget forskellige mennesker, der stillede op til debat foran HK Hovedstadens seniorer. Mandag den 21. oktober dannede den store, runde mødesal i HK Hovedstadens bygning på Svend Aukens Plads rammerne om et spændende debatmøde. Sophie Hæstorp Andersen (S) og Martin Geertsen (V) er begge spidskandidater til Regionsrådsvalget den 19. november. Og selvom der er punkter, de er enige om, så har de meget forskellige udgangspunkter, når de taler om fremtiden for Region Hovedstaden

Det var formand for HK Hovedstaden Privats seniorklub, Kurt Magnus Børgesen, der bød velkommen til debatarrangementet mellem de to, der begge bejler til posten som regionsrådsformand.

Kandidaterne holdt på skift tre små oplæg om nogle temaer: 1) Deres overordnede vision for Regionen, 2) Deres tanker om udviklingen på sundhedsområdet og 3) Regionens rolle som arbejdsgiver.

Sophie Hæstorp Andersen malede med den brede pensel og tegnede et visionært billede af en region med langt større sammenhæng fordi trafikale investeringer bliver prioriteret.

Samtidig mener hun, at vi ikke blot skal sammenligne os med nordeuropæiske byer. Vi skal tåle sammenligning med steder som Boston i USA, der er centrum for meget udvikling. Centralt her står også et stærkt offentligt sundhedsvæsen, der tager reaktioner fra brugerne alvorligt i en løbende udvikling og forbedring af hospitalsvæsenet.

Martin Geertsen tog på sin side udgangspunkt i, at et succesrigt erhvervsliv i regionen er forudsætningen for, at der er råd til, at regionen kan levere dét, vi ønsker. Derfor ser han det som en vigtig opgave at brande regionen og fortælle, hvad det er regionen kan tilbyde. Han er bekymret, fordi Hovedstadsregionen ud fra en samlet betragtning halter bagud. Det ønsker han at gøre noget ved.

Hele vejen under det to timer lange arrangement var der en livlig debat med mange gode spørgsmål. Samtidig var de to politikere gode til at komme med nåde kontante og ærlige svar på, hvordan de hver især håber på at løfte opgaven som regionsrådsformand.

Regionsdebat i Hovedstaden