Outsourcing: Skeptisk optimisme

24. oktober 2013  |  Samdata

På sigt er outsourcing ikke til at komme uden om. Men man skal passe på ikke at smide virksomhedens innovation overbord.

Outsourcing er et af de helt store spørgsmål i IT-branchen i disse år. Det mærker vi også i den virksomhed, hvor jeg er en af tillidspersonerne, KMD i Aalborg.

Her har ledelsen et mål om på lang sigt at outsource alle udviklerstillinger. I øjeblikket går de jobs til Mahindra Satyam i Bengalore – sådan ca. 10.033 km mod øst, hvis man tager den korteste landevej.

Hos KMD’s ledelse har man besluttet sig for, at outsourcing er den vej man vil gå, og det kan vi selvfølgelig ikke ændre på. En programmør i Indien får naturligt nok mindre i løn end en i Danmark. Vi har selvfølgelig oplevet, at projekter er kommet tilbage, og har måttet løses her i Danmark, men man kan ikke sige, at det er afgørende anderledes end i så mange andre outsourcing-projekter.

Ideudvikling kræver viden

Anders Skjødt Thomsen

Planen er, at vores resterende udviklere i løbet af 2-3 år efteruddannes inden for forretningsudvikling og engelsk, så vi kan blive gode til at bestille opgaver hos udviklerne i Indien. Men ledelsen bør også fokusere på de konsekvenser som outsourcing har. Den direkte lønudgift er ikke alt.

Hos KMD leverer vi nogle meget komplicerede SAP-systemer til hhv. administration (økonomi og lønstyring) og sociale systemer som f.eks. bistandshjælp. Systemerne bruges typisk i kommuner, regioner og til dels staten. Her bør ledelsen være opmærksom på, at man tit får den bedste innovation, hvis man har forretningsudviklere siddende ved siden af udviklerne.

Man kan ikke forvente, at en indisk programmør har samme indblik i de systemer, som udgør det sociale sikkerhedsnet i Danmark. Samtidigt har vi erfaring for, at indiske programmører ofte løser opgaverne uden at stille spørgsmål undervejs. Har vi lavet en fejl i vores bestilling, så går den igennem uden, at nogen fanger den. Måske fordi kulturen er anderledes – måske fordi de ikke kender den måde det danske system er bygget op på.

På sigt er det som sagt planen, at al udvikling skal foregå i Indien, og vi har i år været igennem en hård fyringsrunde, hvor 100 stillinger forsvandt. Ledelsen har dog lovet, at de vil gøre alt, hvad de kan for at undgå fyringer og, at de i stedet vil efteruddanne folk. Det vil vi selvfølgelig holde dem fast på.

Kunne det offentlige stille krav

Man kunne håbe, at nogle af de mange kunder som KMD har i det offentlige, ville overveje konsekvenserne af at al programmering sendes udenlands. Er det i Danmarks interesse? Når man sender byggeopgaver i udbud, så er det ofte en betingelse, at de firmaer der tager opgaven også skal påtage sig ansvar for oplæring af lærlinge, så man også i fremtiden har dygtige håndværker på egnen. Vi har til gode at se det samme krav om bevarelse af viden på danske hænder inden for IT-branchen.

I Nordjylland er der ret få virksomheder, der har større udviklings-teams. Derfor kan tendensen på sigt dræne hele egnen for vigtige vidensfolk.

Hvis vi i stedet kan fastholde et vist antal af udviklere og samtidigt kan efteruddanne mange inden for forretningsudvikling, så kan det hele måske ende positivt. Det er nemlig langt lettere at skabe værdi og innovation – både hos private firmaer og i det offentlige, hvis man har erfaring med både udvikling og forretningsudvikling.