Sådan fik vi overenskomst

24. oktober 2013  |  HK Service Hovedstaden

Da Swissport etablerede sig i Københavns lufthavn i sommeren 2012, havde firmaet ingen overenskomst med HK. Det har firmaet i dag takket være en gruppe yderst aktive medarbejdere, der alle har meldt sig ind i HK for at få bedre arbejdsvilkår.

Af Dorte Schmidt - Foto: Tomas Bertelsen

- Vi var enige om, at vi gerne ville have en overenskomst, som ville give os nogle bedre arbejdsforhold. Og det ville vi kun få, hvis vi også stod sammen. Derfor meldte vi os ind i HK og fik dermed en overenskomst, og nu er vi i fuld gang med at forhandle en lokalaftale på plads.

Sådan fortæller Allan Møller, der har været tillidsrepræsentant for HK’erne i den danske afdeling af Swissport siden 1. juni, hvor overenskomsten med HK trådte i kraft.

Sådan fik vi overenskomst

Med en overenskomst er medarbejderne sikre på rettigheder som for eksempel løn under barsel, feriefridage, overtidsbetaling, pension, fritvalgsordning og ret til uddannelse. Og de rettigheder, som overenskomsten mellem HK og Dansk Industri giver, kan vel at mærke ikke bare varsles væk af arbejdsgiveren.

Svært at være HK’er
At få en overenskomst er sværere for HK’ere end for andre faggruppen. Årsagen er den uretfærdige 50 %-regel, som HK forgæves har forsøgt at få fjernet i årevis.

For andre faggrupper er det sådan, at så snart deres arbejdsplads har meldt sig ind i en arbejdsgiverorganisation med en landsoverenskomst, så er medarbejderne også dækket af overenskomsten.

Men som den eneste faggruppe overhovedet skal HK’erne først dokumentere, at mindst halvdelen af de ansatte på HK-området også er medlem af HK, før overenskomsten gælder. Det betyder, at da Swissport meldte sig ind i Dansk Industri, fik alle medlemmer af 3F automatisk en overenskomst, mens de kontoransatte måtte kæmpe for også at få ordnede forhold.

Det giver indflydelse
- Med en overenskomst har vi mulighed for at få indflydelse og blive hørt. Og det har vi kun fået, fordi det lykkedes os at stå sammen, siger Allan.

- Derfor var det så vigtigt, at så mange af os som muligt meldte sig ind i HK. Og det lykkedes heldigvis at få alle med, siger han.

Forhandlingerne om en lokalaftale til overenskomsten er i fuld gang, og Allan håber naturligvis, at ledelsen vil være lydhør overfor medarbejdernes ønsker.