Synspunkt: Skat, skat ikke...?

24. oktober 2013  |  Midt

Det er desværre spørgsmålet for mange af de ansatte i SKAT – og på mange andre statslige arbejdspladser, der i årevis har levet med stor usikkerhed.

Fyringer, omstruktureringer, omplaceringer, ”sager”… Listen over forandringer på alle niveauer i SKAT er lang. Alt for lang. For det er naturligvis ikke uden omkostninger for den enkelte medarbejder, når der både reelt og på rygteplan hele tiden lanceres nye forandringer. Nu rumler det igen i SKAT. Denne gang med rygter om centre, der skal nedlægges og flere arbejdspladser, der skal flyttes.

Brug for stabilitet

Man fristes til at tænke, at mange af de senere års forandringer og centraliseringer på statens område har været forandringer for forandringernes skyld. Det er tydeligvis stordrift, der har været det centrale kodeord i mange af de såkaldte effektiviseringer.Men er det særlig effektivt eller lønsomt med en organisation, hvor medarbejderne føler sig som jaget vildt, der er under pres fra alle sider? Næppe… Man forestiller sig samtidig, at det ikke kun er medarbejderne, men også organisationen som helhed, der har brug for mere stabilitet.

Fokus på ”dem derude”

Hvorfor ikke lade organisationen falde på plads i den ene organisationsmodel, inden den næste lanceres? Det ville i langt højere grad give medarbejderne i staten mulighed for rigtigt at vise deres værd og bringe deres kompetencer bedre i spil.For selvfølgelig er det svært at have 110% fokus på opgaverne og ”dem derude”, det hele handler om, når hovedet er fuldt af intern uro og usikkerhed. Det er både menneskeligt og forståeligt, hvis usikkerhed om din arbejdsplads og dit eksistensgrundlag præger din indsats.

Offentligt lederskab som rollemodel

Efter mange år med stigende professionalisering af offentlige og statslige institutioner på mange positioner, kunne man forvente, at offentlige ledere i højere grad påtog sig en funktion som rollemodeller for god ledelse. For offentlig ledelse er næppe kun effektiv, når den gennemfører besparelser. Skal der ikke være plads til HR og bløde værdier? Ikke kun for medarbejdernes skyld. Også for organisationens egen. For trygge medarbejdere yder mere og bedre. De leverer resultater og har fokus på deres opgaver. Jeg vil derfor opfordre SKAT – og andre statslige arbejdsgivere – til at tage deres effektivitetsbegreb op til overvejelse og tilføje det nogle flere menneskelige nuancer.Det ville give medarbejderne mere ro på i hverdagen – og derigennem endnu mere kvalificerede løsninger af deres opgaver.

Brita Andersen

Formand, HK Stat Midt
Nørrevoldgade 43
5000 Odense C

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK