Tillidsfuldt samarbejde skal gennemsyre staten

24. oktober 2013  |  HK Stat  |

Et nyt center for innovation og et såkaldt mindlab skal nu hjælpe lønmodtagere og arbejdsgivere til at efterleve en aftale om at modernisere det offentlige i et tillidsfuldt samarbejde. Snakken om tillid og samarbejde kan lyde hul for HK’ere, der er vant til politisk dikterede nedskæringer. Men det er den rigtige vej at gå, mener HK Stats formand.

I juni indgik arbejdsgivere og lønmodtagere på det offentlige arbejdsmarked en aftale om modernisering. Fremover skal der være fokus på tillid, samarbejde, resultater, effektivitet, kvalitet, nytænkning og faglighed på de offentlige arbejdspladser.

Nu sætter parterne – som er blandt andre Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), hvor HK Stat er med – to såkaldte følgeinitiativer i søen.

Dels skal et såkaldt mindlab medvirke til at udvikle nye styreformer med fokus på tillid og samarbejde. Dels skal et nyoprettet center for innovation understøtte, at innovation spredes og forankres på tværs af den offentlige sektor.

Centret, der får et budget på ni millioner kroner hvert af de følgende tre år, skal også fremme medarbejder- og brugerdreven innovation i det offentlige, fremgår det af aftalen. Økonomi- og Indenrigsminister Margrethe Vestager (R) har på regeringens vegne indgået aftalen med Akademikerne, Danske Regioner, FTF, KL og OAO.

»For HK Stat er aftalerne om tillid et skridt i vores retning. Vi har været drivende i arbejdet for en tillidsreform. Desværre stødte en egentlig trepartsaftale på grund, inden den overhovedet var søsat. Men vi fortsatte arbejdet med at sætte tillid på dagsordenen. Nu skal de flotte formuleringer fra aftalen fra i sommer omsættes i handling. Det er først nu, arbejdet for alvor begynder. Og det bliver ikke let,« siger Rita Bundgaard, formand for HK Stat.

Hult og fjernt

»For mange HK’ere lyder al den snak om tillid og samarbejde sikkert noget hul og fjern. I årevis har deres virkelighed været omlægninger, reformer, fusioner, centraliseringer, koncerndannelser og nedskæringer, der er fejet ind over staten i stor stil. Hvordan så pludselig have tillid?,« spørger HK Stat-formanden på medlemmernes vegne.

Hun tilføjer, at politikerne har ønsket at detailstyre helt ud på den enkelte arbejdsplads. Hvordan så tro på, at medarbejdernes viden og kompetencer og meninger nu skal inddrages?

»Vi tror på, at det kun kan blive bedre. At tillid avler tillid. Og at der er så åbenlyse  gevinster for alle parter ved at inddrage medarbejdernes kompetencer og erfaringer og slippe deres kreativitet løs, at der ikke er nogen vej tilbage. Tillid er lige som et Kinderæg. Det giver den bedste velfærd til borgerne, et godt arbejdsmiljø for medarbejderne og en sund økonomi på arbejdspladserne,« mener Rita Bundgaard.

»Det her projekt får ingen let gang på jorden – men det er nødvendigt og rigtigt. Derfor er vi med. På den måde taler vi medlemmernes sag – også på Christiansborg,« tilføjer hun.

Løsner OK-bindinger

Den nye aftale giver også staten og udvalgte kommuner og regioner mulighed for at frigøre sig fra overenskomstmæssige bindinger, som det hedder. Hensigten er at finde ud af, om de nuværende overenskomster står i vejen for en smartere måde at løse opgaverne på.

Rita Bundgaard har ikke noget imod, at lokale aftaler erstatter centrale, siger hun. Men det gælder om at holde tungen lige i munden:

»Det er ude på institutionerne man ved, hvor skoen trykker og hvad der virker. Det er også en måde at sætte medlemmerne i centrum. Derfor vil vi godt være med til at diskutere, om centralt aftalte overenskomster altid er den bedste løsning. Men vi holder fast i, at der selvfølgelig skal være aftaler om vores medlemmers arbejdsforhold,« siger Rita Bundgaard.

Arbejdsmarked Medbestemmelse Overenskomst

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK