EUD-reform til debat

25. oktober 2013  |

Kritik af HK’s positive modtagelse af regeringens udspil til reform af erhvervsuddannelserne. Formand Kim Simonsen er fortsat tilfreds med forslaget trods ”fluer i suppen”.

Sektorformand Per Tønnessen, HK/HANDEL

Af Niels Møller Madsen

Erhvervsuddannelserne var et af de emner, som gav anledning til debat, da HK’s kongres torsdag og fredag diskuterede formand Kim Simonsens mundtlige beretning.

Delegerede fra HK/Handel med sektorformand Per Tønnessen i spidsen kritiserede Kim Simonsen for at tegne et rosenrødt billede af regeringens udspil til reform af erhvervsuddannelserne.

- Udspillet til reform betyder ikke et fagligt løft til HK/Handel. Der er da gode ting såsom karakterkrav og det kompetencegivende på længere sigt, men hvad med de, som ikke kan komme ind på en erhvervsuddannelse? Dem skal der også være gode og relevante tilbud til. Jeg kan godt frygte, at de unge, som har indlæringsvanskeligheder, bliver ladt i stikken, sagde Per Tønnesen, der også kritiserede forslaget om at afkorte den merkantile grunduddannelse, HG, fra to til et år.

- Endnu værre er det for den tredjedel af de unge, som ikke går direkte på en handelsuddannelse, fordi de har arbejdet eller været ude at rejse i mellemtiden. De får ifølge udspillet til reform bare 10 ugers teoretisk uddannelse med mulighed for yderligere ti uger. Så fælles for de mange fremtidige unge på de merkantile uddannelser medfører reformen forringelser, sagde Per Tønnesen.

Fluer i suppen

- Vi skal da finde fluerne i suppen, men vi skal passe på, at vi ikke leder så meget efter fluerne, så vi ikke opdager, hvilken suppe, vi er ved at spise af, sagde Kim Simonsen i sin replik.

- Når kun 19 procent søger en erhvervsuddannelse, og 40 procent af disse falder fra, når mange af vores praktikpladser bliver snuppet af unge fra gymnasierne, når der efterlyses et højere niveau, ja, så skulle der altså ske noget. Og det er jeg superglad for at der sker nu, sag de Kim Simonsen, der også medgav, at der er fluer i suppen.

- Der er brug for en vejledningsreform, så de unges vigtigste vejledere ikke er deres mødre. Og vi vil bekæmpe kvoter med alle midler, hvis de skulle dukke op på HK’s områder. Nej til kvoter på alle områder. Handels hovedanke er, at den to årige HG erstattes af noget andet. Men HG bliver mindre og mindre efterspurgt af de unge og frafaldet er stort. Så noget skulle der ske, sagde Kim Simonsen og slog fast, at HK ikke vil have forringelser af HK’s uddannelser.

- Alt andet ville være tudetosset, sagde han.

Kongres 2013