HK'erne skal redde verden

25. oktober 2013  |

I fremtiden skal engagerede unge kunne blive uddannet ressourceøkonomer. Formand for HK Hovedstaden, Christian Grønnemark siger: ”Vi har brug for en uddannelse, som giver kompetencerne til at vurdere, analysere og koordinere ressource- og materialestrømme i en virksomhed. Helt som man analyserer indtægter og udgifter. Det gælder fx energistyring, såvel som indkøb, genanvendelse og bortskaffelse af varer materialer, papir og telefoner."

Der er et kæmpe potentiale i skridt for skridt at forbedre tingene på den enkelte virksomhed. Det var budskabet i hans tale på kongressen fredag den 25. oktober.

Christian Grønnemark konstaterer også, man i HK Hovedstaden kan mærke, at virksomhederne efterspørger kompetencerne. Christian Grønnemark uddyber: ”Ressourcerne er på dagsordenen mange steder. Derfor efterlyser arbejdsgiverne medarbejdere med en ressourcefaglig profil. De skal være i stand til at lave analyserne af virksomheden og efterfølgende føre forbedringerne ud i livet.”

Claus Tingstrøm fra Claus Tingstrøm A/S er blandt de arbejdsgivere, der ser behovet: ”Vi har brug for egentlige efteruddannelsesmuligheder inden for området. Derudover ville det også være en stor hjælp for os, der driver virksomheder, at man i offentligt regi havde ressourceøkonomer, som man kunne få sparring og vejledning fra. Her har vi mest glæde af dem med træsko på – folk med en erhvervsfaglig baggrund.”

På Handelsskolen København Nord, mener direktør René van Laer, at forslaget rammer plet i forhold til et kommende behov. Derfor vil man fra Handelsskolen København Nord gerne bidrage til udviklingen af uddannelsen til ressourceøkonom: ”Klima er et område, som vi skal tage meget højtideligt, og det optager de unge meget. For at gøre klimadagsordenen operationel og løse den udfordring, som vi står over for, er det vigtigt, at uddannelserne også bidrager. Det skal ske via relevante fag, tværfaglige projekter og case-arbejde.”

Også på Københavns Erhvervsakademi KEA bakker man fuldt op om idéen. Rektor Ingo Østerskov siger: ”Vi har brug for at få uddannet ressourceøkonomer på alle niveauer. Her er vi klar til at lave en egentlig akademiuddannelse til ressourceøkonom. Klimatilpasninger og grøn vækst bliver afgørende konkurrenceparametre fremover, og derfor skal vi have folk, der er uddannet til at løfte den faglige udfordring. Det er derfor et fremragende initiativ fra HK Hovedstaden.”