HK’s kongres er godt gang!

25. oktober 2013  |  Hovedstaden  |

I alt 381 delegerede indtager i disse dage Tivoli Congress Center på Kalvebod Brygge i København. Og det var små trommende og fløjtende gardere, der gennede de delegerede ind i den store mødesal. Her tog Copenhagen Drummers over med et imponerende trommeshow. Bagefter var der indmarch med faner fra de forskellige afdelinger.

Forbundsformand i HK Kim Simonsen bød velkommen både til de delegerede og til den første taler: statsminister Helle Thorning-Schmidt. Statsministeren var meget klar i mælet: ”Det er HK’erne, der får hverdagen til at hænge sammen.”

Christian Grønnemark om EUD-reform og reform af beskæftigelsessystemet

Formand i HK Hovedstaden Christian Grønnemark havde to budskaber fra talerstolen: Det første var, at erhvervsskolereformen levede op til kunsterens Eckersbergs perfekte værk, idet den havde lige præcis de små fejl, der gjorde den ufuldstændig og gav rum til forbedring, nemlig at uddannelsesvejledningen i folkeskolen skal have et grundigt løft, og at det er bekymrende, at HG er reduceret fra to til et års, for som han siger: ”Det giver ikke mening, at de unge skal snydes for et års uddannelse.” Christian Grønnemark ser også frem til Carsten Koch udvalgets rapport om kulegravningen af beskæftigelsessystemet og ikke mindst det videre arbejde med at skrue et nyt beskæftigelsessystem sammen. Her bidrager fagforeningerne gerne, blandt andet opfordrer vi til, at man tænker i at udnytte opsigelsesperioderne bedre, så medlemmerne slet ikke når at bruge ”Mette Frederiksens klippekort”.

IMI har ordet

Formand for HK It, medie og industri Hovedstaden Ulla Jeppesen fokuserede på fællesskabet i sin tale: ”Vi skaber en stærk faglig organisation ved at skabe stærke fællesskaber på arbejdspladserne. Det er dét, der bør være fokus. Vores dagpengekampagne ”Forlæng dagpengeretten” i foråret var et godt eksempel på, hvad vi mener med ”den organiserende fagforening”. Vi kan få engageret rigtig mange medlemmer, når vi sætter dagsordenen på områder, som optager dem.”

Handel er utilfreds med afkortningen af HG

Formand for HK Handel Hovedstaden Mette Høgh var klar i mælet i sin tale fra kongressens talerstol. Hun var ikke tilfreds med, at forbundsformand Kim Simonsen i sin beretning roste erhvervsskolereformen uden at nævne den massive bekymring, som forringelsen af HG vækker på hele Handels område. Mette Høgh udfordrede også forbundsformanden på medlemmernes interessevaretagelse. Hun ser forbundsformanden som en kransekagefigur, der skal gøre forbundet synligt: ”Men det er os i de faglige afdelinger, der ved, hvad der rører sig på arbejdspladserne, og derfor varetages medlemmernes faglige interesser bedst hos os.”

Stat: vi skal fejre succeserne!

Formand for HK Stat Hovedstaden Ulla Moth-Lund Christensen talte for, at vi i HK ikke bare skal fokusere på medlemstilbagegang. Vi skal være bedre til at fejre vores succeser. ”Én af mine faglige medarbejdere fortalte mig, at vi lige har fået et nyt medlem, der var kommet i kontakt med HK efter dårlig rådgivning fra Det Faglige Hus. Jeg bliver stolt, når vores gode rådgivning kan tiltrække medlemmer. Og vi skylder stor tak til både vores arbejdsgivere, og til tillidsrepræsentanterne og de aktive ude på arbejdspladserne. De er vores ambassadører, og de gør et fantastisk arbejde,” sluttede hun.

Service: Den Organiserende Fagforening gør forskellen

Formand for HK Service Hovedstaden, René Knudsen understregede hvordan den Organiserende Fagforening kan gøre en afgørende forskel for HK. I gamle dage væltede medlemmerne ind, men i dag bløder de fleste fagforeninger medlemmer. I HK Service Hovedstaden ser det dog meget lysere ud. René Knudsen er ikke i tvivl om, at det er den organiserende tilgang, som man i de sidste fem år har haft, der gør hele forskellen: ”Vi skal gøre folk til helte i deres eget liv. Vi skal hjælpe de enkelte medlemmer til at stå sammen og gøre en forskel på deres egen arbejdsplads, og hjælpe dem til at gøre en forskel i deres eget arbejdsliv.”

Kommunal er ikke tilfreds med LO

Formand for HK Kommunal Hovedstaden Winnie Axelsen meldte sig stærkt ind i debatten om hovedorganisationer. Debatten går på, om HK Kommunal skal melde sig ud af LO og ind i FTF, eller om man alternativt skal arbejde for, at de to hovedorganisationer lægges sammen. Hun lagde ud med skarp kritik af, at Forbundsformanden ikke tager det alvorligt, når mange medlemmer ikke synes, at de bliver repræsenteret godt nok af LO. Men omvendt roste hun det forslag til udtalelse om hovedorganisationer, som HK’s hovedbestyrelse har stillet: ”Det overstiger langt mine forventninger. Så jeg vil foreslå, at udtalelsen forankres i hovedbestyrelsen, og at den tages op én gang om året, med det mål at få etableret en ny hovedorganisation i 2019.”

Udtalelse om hovedorganisationer

Som noget af det sidste på kongressens første dag vedtog de delegerede enstemmigt udtalelsen om hovedorganisationer. Med Winnie Axelsens tilføjelser.